Haffa – atplasnojanti vietoje… sanchin?

…ir va čia, mano mieli broliai hipiai ir sesės Kristuje, mes po visų atifa ir saifa su kururumfa jau priėjome prie kata, kuri vadinasi haffa.

Bet jei čia nepridėjau, kaip įprastai, dabar šios kata užrašymo hieroglifais, jos galimo kinietiško tarimo (nes visa karate – nuo kinų) bei pavadinimo vertimo priekabių meninYkų smalsumui patenkinti, tai žemiau, manau, patys suprasite kodėl.

* * *

O ir šiaip, jei ne ta “karate enciklopedija“ buvęs didmeistris Mabuni Kenwa (1889-1952), kuris savo Shitō-ryū sulipino iš dviejų dar tik būsimos karate stilių (šaoliniškojo pasekoje pavadinto Shōrin-ryū 少林流, įskaitant ir kitus šių “jaunojo miškelio kalnelio pašlaitėse“ kringelių perskaitymo būdus, kaip Matsubayashi 松林 , Kobayashi 小林, Hayashi 林 ir “prapuolenio“ Sō-yashi, iš Shurite ir Tomarite per Itosu Anko; ir gerviškojo Nahate per Higashionna Kanryo, kuris labiausiai tapo žinomas dėka Miyagi Chojun kaip Gōjū-ryū, nes kam įdomu tos kitos To’on-ryu ar koks Uechi-ryu?), labai mažai tikėtina, kad ne tik apie haffa, bet ir bendrai apie tokį gerviškos quanfa (liaudiškai mums dabar žinomos kaip kung-fu) meistrą ir arbatėlės prekeivį Go Kenki 五乾卉 (1887-1940), d.ž.k. pagal žmonos pavardę Yoshikawa Kenki, buvusį nuo 1912 metų imigrantu į Okinavą iš Kinijoje kilusio antiimperinio revoliucinio bardakėlio, sukelto dabartinių šių palikuonių Taivanio saloje, tuomet apimtos Fujian provincijos, kurioje šis buvo pagal metrikus dar žinomas kinišku vardu 吳賢貴 Wú Xiánguì, tai va išvis dabar net nesužinotume:

Baltosios gervės kung-fu meistras Go Kenki (kin. Wú Xiánguì) demonstruoja tipinę gervei kata, pilnai tikėtina, kad haffa, o jam už nugaros stovi Mabuni Kenwa, kurio Shitō-ryū yra praktikuojamos ir Go Kenki priskiriamos 4 kata: haffa, hakucho, papuren, nipaipo.

Deja, bet apie Go Kenki dabar net straipsnio wikipedia nėra.

O tikrai be reikalo – šis buvęs ne tik abiejų Mabuni-sensei bei Miyagi-sensei bendražygiu (pastarąjam net laidavęs imant kreditą dōjō įrengimui), beje, gerai pažinojusiu dar ir patį prieš jį keletą metų iš Kinijos į tėviškę grįžusį dar vienos gerviškos mokyklos meistrą Uechi Kambun, bet ir šių didmeistrių įsteigtos Okinavoje karate populiarinimo asociacijos, kaip antai 1925-aisiais Okinawa Karate Kenkyū Kurabu, aktyvistu ir dažnai techniniu patarėju.

Bei, matomai, tikrai tuomet tiesiogiai padaręs nemažai įtakos ir abiems minėtiems Shitō-ryū (su centru Osakoje) bei Gōjū-ryū (su centru Nahoje) karate mokykloms, kurios, skirtingai nuo paties Go Kenki stiliaus, yra vienos svarbiausių dabartiniame karate pasaulyje, o jų kata jau yra standartizuotos olimpinės WKF karate varžybose.

* * *

Ir nors Go Kenki išties ganėtinai dar jaunas numirė (kartais prie tos priežasties prirašomas kaltininku opiumas, kuriuo ne vienas kinas, žinia, mėgęs papiktnaudžiauti mielų naglosaksų dėka), tad jo kumštynių metodų 拳法 (kin. quánfǎ, jap. kempō) mokykla, deja, neįsitvirtino ir nustojo gyvuoti toliau karate rinkoje.

Bet bent jau Shitō-ryu mokykloje teigiama, kad jie yra išsaugoję net 4 šio “baltosios gervės“ (o tiksliau, tai jos atmainos – “klykiančios gervės“ 鳴鶴拳 kiniškai Mínghè-quán) meistro kata, kurias čia, tikiuosi, kad surašiau žemiau “sudėtingėjimo“ eiliškumu:

  • čia aptariamą dabar haffa –
  • ir į ją gana panašią bei nuolat painiojamą hakuchō (jos dažnai abi net užrašomos vienodai kaip “baltas paukštis“ 白鳥 arba dabar verčiama kaip “gulbė“, nors tai akivaizdi pažodinė aliuzija į pačią “baltąją gervę“ 白鶴 hakutsuru arba hakkaku japoniškai, arba bái hè kiniškai mandariniškai, nes pietietiška hokieno arba amojiečių tarme pe̍h ho̍h kûn – “baltosios gervės kumštis“);
  • papuren 八步連 arba kiniškai pagal mandarinus bā bù lián, kas reiškia “8 tolygius (atmatuotus?) žingsnius“ ir
  • nipaipo 二十八步 arba kiniškai valstybine èrshíbā , kas yra “28 žingsniai“.

Gal pastebėjote, bet jei dvi šias pastarąsias susumuosite, tai gausite 36, ir kas yra dar viena tipiškai gerviška sanseruGōjū-ryū arba sanseiryuUechi-ryu, bet tai, suprantama, tik “sutapimas“, aha.

Lyg ir gerviškas veiksmas iš ershiba, bet ir sanseiryu pagal Uechi-ryū toks lygiai yra (žr. 32-33)

Ir dar, kaip keista, kad bazinė gervei sanchin 三戦 (kiniškai sān zhàn) čia nepaminėta, tačiau gal ir suprantama, kai šioji yra kaip “nuosava“ tiek Shitō-ryū, tiek ir Gōjū-ryū su Uechi-ryū, todėl, matyt, ją vardindami paprastai taip ir praleidžia.

O ir To’on-ryu kartais teigiama, kad ten praktikuojama neipai yra atėjusi taip pat iš Go Kenki, kuri yra “ta pati“ nipaipo minėtoje Shitō-ryū, bet ir vėl – tiek vieni tuo abejoja, tiek ir pastarieji prasitaria, kad ta nipaipo yra veikiau patys Mabuni Kenwa kata perdarinys, o niseishi (dar žinoma sujaponintai kaip nijushiho) 二十四歩 “24 žingsnių“ yra atėjusi į Shito-ryu išvis iš Taivanio, kur po Go Kenki mirties persikėlė to našlė su judviejų dukra, ir kur labiau paplitusi ne “klykiančios“, o veikiau “skrendančios gervės“ 飛鶴拳 Fēihè-quán versija.

Ir dar juokingiau tampa, kai papuren yra ne Go Kenki (gali būti, kad šią tas yra irgi dėstęs savo negausiems mokiniams), bet išvis kaip ir jis pats japonizuoto taivaniečio verslininko ir “baltosios gervės“ praktikuotojo Sai Chōkō pateikinys, kurį tas, naudodamasis savo kaip Zen Nihon Karate-dō Renmei (t.y. dabar JKF) prezidento pareigomis, išties įbruko apie 1950-uosius formaliai po Shito-ryu stiliumi (ai, šitie ir taip turi triskart daugiau kata, nei kitos mokyklos, tai koks skirtumas – viena tokia šen ar ten?…).

Haffa čia atlieka Jevgenij Rybin (Uechi-ryū) ir Gogi Totibadze (Shitō-ryū)

Žodžiu, painiavos, kaip jau karate įprasta (ša, Tomai, tavo šaoliniai čia išvis “nesiskaito“!), tikrai pakankama, ir taip visi didmeistriai “žino tiesą“, bet vis tiek neatsirenka, kaip tiksliai ne abėcėliniu formatu jiems užrašyti netgi haffa – užrašydami kitąkart kaip dar vieną hakutsuru (žr. aukščiau) variantą hakkaku 発覚 (kiniškai fā jué), kas reiškia “apreiškimą“ arba “ėjimą į šviesą“ (na, labai jau Zen…), nors skiemenį –fa taip atrandame čia pradžioje kaip fa-.

Aš išvis tą skiemenį -fa, matyt, užrašyčiau arba prie serijos į saifa ir kururumfa, arba išvis kažkuo artimesniu skiemeniui iš atifa užrašyme esančio 波 (ha/nami – “banga“), kuris daugiau kalba apie jėgos impulso generavimo ir perdavimo principą “banga“, arba dar ir tiesiog banaliai -faquánfǎ 拳法 (japoniškai kempō) kaip “metodą“.

Bet ką aš apie uchina (eina jis na…) dialektą ir kata pavadinimų japonizacijas čia išvis išmanau?

* * *

Tačiau jei dabar kalbėtume apie tą Go Kenki gervės stilių, tai gali pradėti kirbėti miglotos abejonės…

…o kas, jei jis pats jokio sanchin varianto išvis savo mokiniams nedėstė?

Kapiec mojito…

Sakysite, kaip taip gali būti?!

Erezija!!!

Kokia čia dar gervė be sanchin?!

Gōjū-ryū turi! Uechi-ryū turi! To’on-ryū turi! Visokios susiję ir išvestinės kaip Shitō-ryū ir Isshin-ryū turi! O čia – “baltoji gervė“ tiesiai iš Kinijos – ir ne???

Aišku, tokią heishu-gata tipo (t.y. “bazinė“ kata, kuri skirta išugdyti teisingą struktūrą gamaku ir iš jos generuojamą chinkuchi dinamiką) turi visos Shōrin-ryū atmainos, tik tam naudodamos naichanchi, o ne sanchin – bet tai jos todėl ir yra “šaoliniškos“ (Toooooomai!..), o ne “gerviškos“.

Motobu “Beždžionė“ Choki atlieka naihanchi-gata (gif iš Okinawa Shorin-ryu)

Sanchin-gata gi labai aiškiai sieja visas 4 iš gervės per Higashionna Kanryo atėjusias kata į Gōjū-ryū: pačią “trikovę“ sanchin, taip pat “36 veiksmų“ sanseru, “13 veiksmų“ seisan ir “108 veiksmų“ suparimpei – jos visos tiesiog prasideda nuo šios kata pasikartojimo pačioje pradžioje, o ir shisochin faktiškai duoda mums irgi sanchin variantą (nors tai vienintelė kata, kurioje nėra tsuki “duriančio“ smūgio kumščiu).

Atidėjus kaip pagalbines seiyunchin (nors irgi -chin) bei sepai (“pusę sanseru kitaip“), tai čia minimos su -fa galūne saifa ir kururumfa visiškai jokio poreikio tam sanchin net nepasigenda – jos išvis kažkokios daugiau “kunfuistinės“ (kaip bambėdavęs apie “netikrą karate“ mano treniruočių pas Bobą partneris Vytas), kurių viena šaoliniško lochelio archato papročiu talžo kumščiais tarsi kūjais, o kita kažką buria delnais nei kaip gervė, nei kaip dar kokių aštuonių delnų vidinių perturbacijų stilius bagua (linkėjimai Maksui!).

* * *

Kalbant apie tuos aštuonis, o ne delnus, bet žingsnius čia, tai kata vardu 八步連 papuren arba kiniškai bā bù lián, nebūtinai tame 八 reiškia skaičių 8, po to bandant pritempti veiksmų ar jų kombinacijų skaičių iki tiek pagal kata pavadinimą, o gali turėti tiesiog vizualią konotaciją su aliuzija (ot susakiau kaipo parpiesorius kokistais!…) į kreivoką pėdų padėtį sanchin:

Pangai-no’on kaip Uechi-ryū pirmtakas – sanchin-dachi stovėsena kata pradžioje (meistras Gushi Shinyu)

Tada ir nipaipo 二十八步 (arba kiniškai èrshíbā ), yra apie antrą 二 kata formą, kur ir 八 sanchin yra, o tas 10 per 十 yra ne joks mums įprastas pliusas, be abejo, o ne vieną reikšmę turintis simbolis, nurodantis 4 pagrindines kryptis bei kinų kalboje skaičių sekos išbaigtumą (t.y. pas mus baigiasi vienaženkliai 9-netu, tačiau kinų kalboje, kaip matote, 10-tuku, po ko eina kombinacijos: 11= 10 ir 1, 12= 10 ir 2… 36= 3 ir 10 ir 6, ir t.t. – apie tai esu jau rašęs).

Tad šios dvi kaishu-gata tipo (t.y. tokios kata, kurios treniruoja jau ne kaip bazinės kata struktūrą ir dinamiką, o leidžia iki reflekso lygio, taip vadinamos “raumenų atminties“, atidirbti taktines veiksmų kombinacijas pagal bendrą strateginę toje kata užšifruotą idėją), kaip matote, nenukryptų iš esmės nuo gerviškos sanchin.

* * *

Įdomiau tai, kad haffa ir hakucho yra ne šiaip panašios – jos veikiau yra minkštosios formos, jei palygintum su kieta sanchin – ir tuomet yra skirtos apmokyti ne kietosios (jap. ) gervės (kuri todėl ir vadinasi baltoji – Baihe), o minkštosios (jap. ), kuo mums tas paukštis ir įprastas (jei lygintume su kokiu “šotokanišku“ tigru).

O tada 鳴鶴拳 Mínghè-quán išties reiškia ne tik “klykiančią“ (dėl kiai ir tokio ibuki tipo šiurkštaus kvėpavimo – linkėjimai Gōjū-ryū anūkams iš Kyokushinkai!) ar, galbūt, kaip dar vieną gervišką atmainą – “besimaitinančią“ 食鹤拳 Shíhè-quán (nes kertančią “gervės snapu“ kanushiken kaip Uechi-ryu įprasta), bet ir, atsiprašant, “spjaudančią“ – dar ir ta prasme, kad judesys to watari-uke “sparno“ vidine puse iš bazinės rankų padėties šioje haffa yra toks tarsi išspjaunantis į priekį delno briauna prie nykščio haito arba delno pagrindu shotei, o Uechi-ryu tokiu “spjūviu“ juk yra mostas pirštais į akis shomen-hajiki.

Haffa irgi sutinkamas watari-uke iš Uechi-ryu

Kad jau miniu čia Gōjū-ryū gerviškąją giminaitę Uechi-ryū, tai mano aptartoje šių sanseiryu-gata formoje turėjote pastebėti, kad, lyginant su haffa, analogiškas watari-uke mostas sparnais yra atliekamas gerokai kietesnėje sanchin-dachi stovėsenoje, kai haffa-gata tą patį darome minkštoje “katiniškoje“ nekoashi-dachi.

Nereikia manyti, kad iš šios gynybinės pozicijos neina kovoti – tiek tradicinis muaythai linkęs atlaisvinti priekinę koją nuo kūno svorio apkrovimo (tik tiek nepritupiama, kaip karate įprasta), tiek ir legendinis Gōjū-kai didmeistris Yamaguchi “Neko“ Gogen todėl ir pramintas katuku, kad sparinguoti mėgo ne iš kokios “kovinės“, bet šitos katiniškosios stovėsenos.

Du morčiniai katukai patvory susitiko – dešinėje Yamaguchi “Katukas“ Gogen (japoniška Goju-kai).

Ir, beje, tą ne tik jis daręs sėkmingai, o ir aš išbandžiau kvailos jaunystės, pabėgusios laukais, plevėsuojant plaukais, laikais, atsiprašant už kalambūrus – sparingo partnerį, kurį tame dōjō “pas Andrių“ ši mano taktika labai suerzino ir jis tiesiog pametė sveiką nuovoką (nejuokauju!), stengdamasis trūks-plyš įrodyti savo “kietumą“ (kas yra kvaila, nes aš parinkau prieš jo – ir taip, tai ne šiaip vaizdingi kinški pafilosofavimai kung-fu temomis apie yin versus yang!) ir mane traumuoti, kas jau yra, sutikite, nebe sparingas… (bet galėjo lygiai taip pat sėkmingai išsitraukti savo myžtuką ir pasiūlyti pasimatuoti, bet mano kung-fu stipresnis, aha).

* * *

Todėl aš suprantu, kad įvairiems save klaidingai “kietais“ (sic!) laikantiems “pilno kontakto“ sparinguotojams, žinia, haffa kelia pašaipią šypseną, tačiau man, pirmąkart šią užmačius, buvo net ne deja vu jausmas, o veikiau puikiausiai į bendrą gervišką Gōjū-ryu stiliaus paveikslą pritikusi puzzle detalė – labai sava ir kaip čia buvus.

Klausimas, kaip minėjau pradžioje, tik tame, ar, pasirinkus šią sąlyginai vadintiną meistro Go Kenki gervės kung-fu stiliaus kryptį, išties taip ir būtinai reikalinga sanchin-gata?

Jei reikėtų išsirinkti iš trijų heishu-gata (t.y. sanchin, sanchin dai ni ir tensho) tik vieną kata, tai aš rinkčiausi dabar, ko gero, ne esminę ir Gōjū-ryū vadinamą sanchin dai ni, bet tensho pilnos versijos (kur pirmi trys žingsniai yra kaip sanchin – tada atgal žengdamas grįžti į pradinį tašką, o ne kaip “išgrynintoje“ per du atgal nuo pradinio, nors okinaviečiai sena kinų wushu tradicija nelabai paiso, skirtingai nuo japonų, kad kata pradžios ir pabaigos taškas tame embusen nesutampa).

Tensho iš Yamaguchi Gogen (Goju-kai) išmokęs ir mėgęs atlikinėti Oyama Masutatsu (Kyokushinkai)

Bet iš esmės tensho yra dabar kata tik todėl, kad tokia ją Miyagi Chōjun dėl savo kuriamos Gōjū-ryū sudėliojęs – kaip esu rašęs, jis tiesiog įterpęs “6 plaštakų“ pratimą rokkishu (kurio autorystė, beje, kartais irgi Go Kenki priskiriama!) į sanchin-gata pradžią (trys žingsniai su ude-uke bloku dilbiu ir gyaku-zuki smūgiu kumščiu galine ranka) ir šios kata galą (po du osae-uke blokus bei du tora-guchi dvigubus blokus-kontrsmūgius, žengiant keturis žingsnius atgal).

Nors ne visos (arba aš žlibas), bet rokkishu tos plaštakų formos irgi atsikartoja tiek haffa, tiek ir hakuchō – bet pastaroji, kaip sakiau, truputį sudėtingesnė, ir ją laikyčiau veikiau tarsi kaip sanchin dai ni atitikmeniu Gōjū-ryū po kihon vadinamos bazinės sanchin-gata.

* * *

Todėl mano išvada yra tokia, kad jei tik noras yra sau praktikuoti labai kompaktišką, bet “gatvės savigynai“(sic!) pritinkantį zapadlistinį (t.y. nuo Uechi-ryu neatsiliekantį!), bet gerokai minkštesnį gervišką stilių, kuris, galbūt, buvo savo principais artimesnis ir pačiam čia minėtam Go Kenki, tai pradėti galima ir nuo haffa, net jei neaišku, kaip šią kata dera išties užrašyti tais kinų kringeliais, kurie jums, įtariu, mažiau įdomūs, nei praktinis iš šios kata pritampytų veiksmų pritaikymas (ōyō).

Per haffa tikrai nepasieksite Gōjū-ryū būdingo brutalumo ar Uechi-ryū kietumo, bet nereiks ir ilgas valandas nuobodžiai brūžinti tą gamaku per sanchin gana varginančią ir uolumo bei kantrybės reikalaujančią praktiką.

Sanchin-gata formuojamų teisingų įtampų (gamaku) struktūros patikra per shime

Aišku, geriau iš šių stilių pereiti sau “fakultatyviai“ link haffa, jau turint aiškesnį supratimą, kas tas gamaku, kas yra chinkuchi, kaip generuojamas atifa impulsas bei kaip suderinti su jū.

Nes be struktūros ir šitas minkštumas, gal jei ir gausis panašus tik savo išorine forma, tiesiog pabirs, o tas paplasnojimas watari-uke tik ir liks toks “pempiškas“ kaip iš paikų jankių supratimo apie karate vaikį, kurį haffa ir hakucho sutinkamais veiksmais automobilį plauti ir tvorą dažyti mokęs diedukas Gōjū-ryū sukūrėjo pavarde:

“Čia tau ne kobudo, kad tampytum savo kuolą…“ – sako dėdulė Miyagi savo mokiniui, kuris užaugęs gros bliuzą kryžkelėje prieš patį (sic!) Steve Vai (kur irgi laimės, nors rankos jam niekas pagalbai ir nesulaužė, kaip kojos vardan “gervės“ spyrio prieš tai).

Galbūt, man derėtų haffa išnagrinėti (bunkai!) kiekvieną judesį ar poziciją atskirai, kad būtų aiškesnis mano teiginių pagrindimas (ypač dėl ōyō).

Bet tą padaryti yra paprasčiau per kokį tūbą ir su partneriu uke, kurio po ranka čia man Varėnos miškuose nėra, tad ir sukarpymą į gif ir aprašinėjimą, ką jau esu su keliomis kata gana išsamiai padaręs, kol kas atidėkime, gerai?

Vieną iš bunkai variantų haffa demonstruoja minėtas aukščiau Gogi Totibadzė (Shitō-ryū) – kaip mano skoniui pagal Gōjū-ryū, tai truputį per tolima distancija čia, bet tai ką aš išmanau?…

Osu!


Ačiū rėmėjams Patreon, kur šis įrašas buvo publikuotas 2022-10-24, ir dėkoju dar atskirai balsuojantiems savo pinigais per PayPal

どうもありがとうございます!

Advertisement

Leave your comment here

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s