Sanseiryu iš Uechi-ryu (6/8): pyst-pyst ir dar negana!

(pradžią skaityti nuo čia)

* * *

24-27. “bambt ir pyst-pyst“ su blokais (ir apsisukimas į kamae):

Be abejo, šią sudėtinę kombinaciją iš visos serijos veiksmų norėtųsi sukarpyti į atskirus segmentus, tačiau ji taip čia išties atliekama nenutrūkstamai.

Nors, veiksmus joje skaičiuojant, aš dabar ir išskaidysiu į keturias dalis:

  • Pirmiausia, aišku, tipinis blokas sparnu watari-uke, po kurio seka šįkart šoninis smūgis alkūne mawashi-empi-uchi, kita ranka prisitraukiant arba prilaikant priešininką.
  • Antra, iškart alkūne smogusi ranka atlieka staigų smūgį atbulu kumščiu uraken-uchi ir atitraukiama atgal kaip hikite.
  • Trečia, iškart ta pačia ranka smūgis pirmyn shoken-zuki ir ta pačia ranka iškart vidurinis blokas chudan-uke.
  • Ir pagaliau, apsisukimas atgal nebe į sanchin-dachi, bet į katinišką nekoashi-dachi stovėseną su dvigubu sparnų bloku, kas yra aptarta aukščiau (tas ir vėl pasikartojantis kata kaip Goju-ryu sanseru dvigubas blokas morote-uke, o čia esantis numušimas nuo atlapų dviem gerviškais sparnais, po ko ir toji “de-eskaluojanti“ parengtis hirate-gamae).

Viskam čia prireikė tik kiek – vos sekundės?…

O dabar pabandykite kaip liudininkas, kuris kažką iš toli matė, nupasakoti labiau apie spurgas su glaistu svajojančiam pareigūnui, kas gi čia tik ką nutiko tam žnegterėjusiam nedorėliui, jei jūs pats nežinote nei jokios slaptos “kanfū“, nei to, ką aš čia tik ką aprašiau, kokie veiksmai buvo dabar serijoje taip kūrybingai panaudoti.

* * *

28-29. vėl po watari-uke bloko, smūgis stačia alkūne pirmyn tate-hiji-ate bei užkabinimas iš apačios sukui-uke su mostu dviem rankom į akis shomen-hajiki (ir atsisukimas vėl į priekį, pereinant į sanchin-gamae):

Šias veiksmų kombinacijas aš jau aprašiau aukščiau – tiesiog čia jos abi sukombinuotos dabar į vieną, kuo ir skiriasi savo variante nuo tų paskirai atliekamų – be abejo, galimi variantai interpretacijose.

Atkreipkite dėmesį, kad atsisukus vėl į priekį, tai shoken kumščiai šįkart atsigniaužia, rankoms užimant ne prieš tai buvusią tarsi įprastinę delnais į priekį hirate-gamae, bet jau sanchin-gamae – t.y. tokią kamae parengties padėtį, kuri treniruojama bazinėje sanchin-gata.

* * *

30-31. dūris pirštais į kaklą nukite-zuki bei pasisukimas į atvirų delnų hirate-gamae katiniškoje stovėsenoje nekoashi-dachi:

Labai natūrali veiksmų seka, kai prieš tai buvo užimta sanchin-gamae parengties pozicija – tad dabar taip ir visiškai kaip sanchin-gata atliekamas toks pats staigus dūris ištiestais tarsi ietis pirštais nukite-zuki, kaip ir anoje bazinėje kata šiuos iškart grąžinant į pradinę sanchin-gamae padėtį.

Po ko pasisukama į hirate-gamae jau atvirais delnais, stojantis į “pasalūnišką“ katinišką nekoashi-dachi stovėseną (iš kurios nesunkiai galima staigiai spirti priekine pakeltos pėdos koja shomen-geri į priartėjantį priešininką).

* * *

32-33. gerviškas dvigubas atakuojantis blokas tora-guchi bei kelio pakėlimas, dengiantis blauzdikauliu sune-uke (ir pasisukimas 180° į kitą šoną su atvirų delnų hirate-gamae, stojantis į sanchin-dachi stovėseną):

Panašius veiksmus mes randame ir Goju-ryu, praktikuodami jau antrąją gekisai – ten kata gale irgi taip katiniškoje stovėsenoje nekoashi-dachi atliekamas keliskart į skirtingas puses toks atakuojantis dvigubas blokas ratu tora-guchi (dar žinomas kaip mae-mawashi-uke).

* * *

Bet čia matome du Uechi-ryu būdingus ypatumus:

  • Pirma, tai yra pakeliamas priešakinės kojos kelis, uždengiant taip blauzdikauliu sune-uke arba keliu hiza-uke savo tarpkojį – o Goju-ryu paprastai yra naudojamos žemesnės ir labiau kelius suglaudžiančios stovėsenos, kur to spyrio kin-geri į tarpkojį pėda savaime užstringa tarp šlaunų vidinių pusių.

Tačiau Uechi-ryu “banditukai“, patys spardantys shomen-geri tuo pėdos priekiu sokusen (arba tsumasaki) tiesiai kaip mae-geri į papilvę, o ne tarpkojį pėdos keltimi haisoku arba blauzdikauliu sune, nepasitiki, kad užteks tik suglausti šlaunis nuo kylančio spyrio kin-geri, kai galima vietoje to gauti paduriantį pėdos priekiu sokusen– tam ir reikia kata praktikuojant jau įprasti pakelti ginantis savo kelį (į kurį tegul nedorėlis savo pėdos pirštus ir susitraumuoja).

  • Antra, tas Goju-ryu įprastai tora-guchi (“tigro nasrais“) vadinamas atakuojantis dvigubas blokas, tai Uechi-ryu galutinėje fazėje nėra atliekamas “pastūmimu“ delnų pagrindais shotei, bet jiems būdingu irgi “banditišku“ būdu, suformavus plaštakas į minėtus boshiken, o apatine dar ir smogiant arba boshiken, arba netgi plaštakos vidine briauna prie nykščio haito – pažiūrėkite, kaip toji apatinė plaštaka pasukta briauna, o ne delnu į priekį.

Skirtumas tarp Uechi-ryu ir Goju-ryu ne vien tame “klastingume“ – taip artimesnė kiniškai gervės kung-fu okinavietiškoji Uechi-ryu yra išties daugiau smūginė sistema, kuri buvo skirta tiesiog atsimušti gatvėje nuo užpuolusių nedorėlių ir tučtuojau spruktį į artimiausią skersgatvį.

O va Goju-ryu, kuri išsivystė jau Okinavos uostamiestyje Naha, buvo labiau pritaikyta viešąją tvarką prižiūrėjusiai vietos teisėsaugai – tiek pats Miyagi Chojun, tiek ir jam asistavęs bei po to pareigas perėmęs Miyazato Ei’ichi, abu buvo Okinavos prefektūros policijos akademijos grumtynių veiksmų tai-jutsu vyr. instruktoriais, o po to ir Goju-ryu Jundokan įsteigęs mano mokytojo mokytojas Miyazato Ei’ichi – dar ir Okinavos prefektūros judo čempionu (po mirties 1999-aisiais už ankstesnius nuopelnus jam dziudo Kodokan hombu pakėlė iš 7-to į 8-tą dan).

Todėl Goju-ryu bendrai ir Jundokan atmainose konkrečiai, po tora-guchi ir panašių blokų yra visada stengiamasi iškart įsikibti pirštais to “banketo pratęsimui“.

Tad galima juokaujant pasakyti, kad Uechi-ryu per treniruotes tąso įsikibę pirštukais ąsočius nigiri-gami vardan to, kad po to tarsi geležiniais smaigais pabaksnotų (kas nenuneigia jų noro kaskart po firminio bloko sparnu watari-uke pačiupti priešininkui už rankelės ar rankovės, kad tas nebesimosikuotų daugiau, nes gali dar netyčia ir į veiduką pataikyti), o va Goju-ryu – tam, kad net ne į drabužį kaip dziudo, o netgi į bet kurį galūnių ar liemens raumenį įsikibtų tarsi žnyplėmis.

Kas čia, nevidonai, dabar man pasakė, kad Goju-ryu yra ne “banditiškas“, kaip Uechi-ryu, bet tiesiog brutalus būdas sužaloti nedorų ketinimų turinčius ir smurtinių veiksmų besiimančius supostatus, ką?!

* * *

Va, čia irgi Uechi-ryu karingi kaip Goju-ryu – nes štai po to dar pasisuka ne į minkštąją katinišką nekoashi-dachi, bet tvirtą “kovinę“ sanchin-dachi su gervišku “rėmeliu“ plaštakomis pirmyn hirate-gamae.

* * *

34. pakartojimas aukščiau paminėtos kombinacijos iš sanchin-dachi stovėsenos (ir posūkis į priekį su įprasta atvirų delnų hirate-gamae):

Šįkart atakuojančio dvigubo bloko ratu veiksmas su priešakinio kelio pakėlimu pakartojamas, kaip matote, nebe iš minkštosios katiniškos nekoashi-dachi, bet tvirtos įsišaknijančios sanchin-dachi stovėsenos – tad tai, galite laikyti, nebe gynybinė, o atakuojanti pozicija ir tų judesių smūginis pritaikymas.

Po ko jau atliekamas, atsisukus 90° į pirminę kryptį, dvigubas blokas sparnais į hirate-gamae – šiuo požiūriu, ir vėl sanseru pagal Goju-ryu ir ši kata iš Uechi-ryu turi panašių veiksmų, nors ir stilistiškai besiskiriančių: tai morote-uke ir atitinkamai dvigubas kake-uke.

Tad nepasakytum, kad Uechi-ryu tik smogia ir sprunka – nes tas jų užkabinimas tarsi gervės sparnu nesunkiai leidžia jiems įsikibti į atakavusią ranką, dėl ko taip juk apriboja tolimesnes priešininko galimybes darkart šia smūgiuoti.

O gal dar ką nors esate girdėję apie kung-fu chī shǒu (vinčiunietiškai chī sáu) 黐手 “lipnias rankas“, Goju-ryu praktikuojamas kaip kakie 掛合 “prikibusias“?..


(kitą dalį bus galima perskaityti čia)

* * *

Ačiū rėmėjams Patreon, kur šis įrašas pasirodė iškart visa apimtimi dar 2022-03-04, o taip pat dėkoju atskirai balsuojantiems per PayPal!

1 Comment

Leave your comment here

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s