Sanseiryu iš Uechi-ryu (4/8): geležinė gervės pėda

(pradžią skaityti nuo čia)

* * *

9. sudvejintas blokas sparnu watari-uke ir spyris pėdos nykščiu sokusen pirmyn shomen-geri:

Čia jums yra dar vienas “banditiškas“ Uechi-ryu įmantrumas – spirti ne pėdos pagalvėlėmis po atlenktais atgal pirštais koshi, kaip karate basakojų įprasta, ir net ne kulnu kakato tarsi kokiam nindzei ar Shorinji-kempo vienuoliui, bet, kaip sako futbole spirdžiai, patys gi bucais avintys – špicu.

Arba Uechi-ryu savotiškos terminologijos papročiu tas būdas bandyti susitraumuoti pėdos pirštus dar vadinamas sokusen, kas kitų karate yra vadinama dar tsumasaki (…“tau į akį!“).

* * *

Aišku, galima sakyti, kad, skirtingai nuo basakojų okinaviečių, kinai vis tiek savo kung-fu labiau linkę prie tautinės avalynės, todėl taip pėdos priekiu spardyti jie yra įpratę, nors ir fūlės su blešionke nežaisdami.

Bet tos kinų medžiaginės kurpaitės nėra jokie “seifbačiai“, kuriais pripratinti darbuose avėti mūsų emigrantai Anglijoje (nors tokius 15 porų skylių suvarstomus “gotiškus“ ilgaaulius aš dar iki tol esu nusipirkęs nedoriems kaimynams auklėti) – juk taip net ir su kiniškomis kurpaitėmis tiesiai pėdos priekiu spirdamas vis tiek savo pirštus gali susižaloti, jei nebūsi šitaip spardyti išsitreniravęs.

Tiesa, legendos pasakoja, kad gatviniai banditai, kuriems priklausymu įtartas ir Uechi Kambun mokytojas Zhou Zihe, į savo kurpaičių padus dar įsiūdavę skustuvo aštrumo metalo plokšteles (kas pasakė Peaky Blinders?!), todėl toks net ir nestiprus, bet staigus ir netikėtas spyris būtų gerokai žalojantis kitus, nei tie ne vieni metai skausmingų ir kantrių treniruočių, kad pagaliau suspaustais pėdos nykščiu ir smiliumi kažkam į paslėpsnis rimčiau įspirtum ir pats netyčia nenukentėtum.

Vis tik Uechi-ryu adeptai išsitreniravo net basa koja spirti suspaustu į vieną nykščiu ir pėdos smiliumi sokusen – sužaloti kitą galima išties jau rimtai, o kažkokiais turimais neteisėtais įnagiais irgi jų pagavęs gi neapkaltinsi:

Ar maža, kad nuo spardymo taip su laiku nykštys kreivas tapo, kaip žymiausio Uechi-ryu populiarintojo Shinjo Kiyohide?

Ir, beje, Anglijoje apsauginius prižiūrinti institucija Security Industry Authority draudžia įėjimo kontrolėje dirbti, avint minėtus safety boots, jei tai nėra numatyta darbo saugos reikalavimuose (health and safety) – nes taip juk parodoma avėtojo išankstinis nusiteikimas (premeditated) sužaloti kitą žmogų (kas savaime yra vienas iš dviejų nusikaltimo sudėties elementų – mens rea), o žala kito žmogaus sveikatai ten vertinama labai rimtai.

Todėl apie tuos įsiūtus metalo patobulinimus, kad patogiau būtų spirti špicu, aš ir rašau tik kaip apie legendas – juk ir kinų pareigūnų pričiuptas net ir anais imperiniais Qing laikais, nekalbant jau apie nacionalinės respublikos dar iki dabartinės liaudies respublikos, tai toks kung-fu nelaimėlis turėtų labai didelių nemalonumų (ir į ką nusispjauti yra išties tik banditams, kaip ir dabar nepaisantiems jokių ginklų kontrolės įstatymų).

Ir dar, pastebėsiu, kad ir pačioje Baihe-quan į tarpkojį dažniausiai spiriama ne taip, kaip karate įprasta spirti kin-geri pėdos keltimi haisoku arba blauzdikauliu sune (pastaruoju – artimos kovos sistemose), bet va būtent taip sokusen arba dar ir pasuktos žemyn pėdos briauna sokuto (atsiprašant už japoniškas sąvokas prie kinų metodo).

O tokį gervės kung-fu atgarsį, tą pusiau pasuktą nuo ašinės linijos sokuto-geri spyrį horizontalia pėdos briauna sokuto, kuris nei joks mae-geri, nei joks yoko-geri ar kansetsu-geri, kaip pastarasis įprastas Goju-ryu, tai praktikuoja ir Uechi-ryu.

* * *

10-11. jau vėl pasikartojantys blokas sparnu watari-uke, smūgis hira-zuki ir vėl sugriebimas juji-jime:

Pastebėjote čia skirtumą nuo anksčiau buvusios panašios veiksmų kombinacijos blokas-kontrsmūgis?

Šįkart smogiama tiesiai ne kumščio krumpliais ir netgi ne Uechi-ryu būdinga smiliaus falanga shoken, bet jau visomis keturiomis “suploto“ kumščio pirštų falangomis hiraken.

O jau jums pažįstamas kryžminis sugriebimas čia dar gali turėti ir savo kitokį pritaikymo variantą, kurį palieku jums patiems susiprasti (pst!, o jei taip ne už atlapų, kaip anąkart, bet už rankovės šįkart?…).

* * *

12-13. dvigubas mostas į akis shomen-hajiki ir gerviška žemutinė dviguba gynyba nušluojančiu harai-uke:

Pirmasis mostas dviem kumščiais aukštyn shomen-hajiki turi irgi ne vieną bunkai interpretaciją:

  • tai ir du viršutiniai blokai dilbiais jodan-uke, kurie tinka nuo smūgio lazda per makaulę, kaip tą irgi sako krav maga ekspertai;
  • tai ir du lenkti smūgiai kumščiais į smilkinį mawashi-zuki;
  • tai išties čia yra viešai jums dabar neparodomas toks staigus ir dar vienas “banditiškas“ mostas shomen-hajiki staigiai atgniaužiamais kumščio pirštais į akis (tarsi nusipurtytumėte nuo rankų vandenį).

O po to seka labai gerviška dviguba gynyba, tinkanti ir šiais laikais nuo visokių “mavašių“ ir panašių šoninių spyrių – va tokiu dvigubu kabinančiu sukui bloku ir nušluojančiu priekine ranka harai-uke, tuo pačiu dar ir kartu su kojos pakėlimu į sune-uke bloką blauzdikauliu, kuriuo pridengiamas tarpkojis nuo spyrio kin-geri į ten.

Dar būtų galima tą kojos gervišką pakėlimą interpretuoti bunkai ir kaip galimybę įspirti keliu hiza-geri arba dar ir nutylėtu po to sekančiu shomen-geri (tokia abiejų spyrių kombinacija yra Goju-ryu stiliuje saifa-gata).

Tik vis tik čia, matau, šioje kata kojos pakėlimas kaip sune-uke yra labai jau minkštas, nei staigus ir greitas bei kietai fiksuotas, kad vadinčiau jį dar ir hiza-geri, o ne hiza-uke ar sune-uke.

* * *

14. pasisukimas į parengties tate-gamae padėtį:

Ši plaštakų padėtis pažįstama visiems Goju-ryu mėgėjams, kurie studijavę shisochin.

Primenu, kad toje kata, kaip žinote, ši parengties kovai rankų padėtis kamae yra pagrindinė vyraujanti, kaip dar ir esu ją matęs Vietnamo karo laikų JAV grumtynių veiksmų vadovėlyje specialiųjų pajėgų kareiviams (o jau dabar – visi boksinykais patapo).

Kaip tokia neutrali tarp išverstų delnais į viršų ir atstatytų į priekį delnų ši gynybinė kamae rankų padėtis iš gervės atėjusi ir į Uechi-ryu, nors ir iš esmės jos labiau persunktas delnais į viršų variantas jau sutinkamas ir Uechi-ryu bazinėje sanchin-gata, ką dar pamatysite ir šioje kata link galo.


(kitą dalį bus galima perskaityti čia)

* * *

Ačiū rėmėjams Patreon, kur šis įrašas pasirodė iškart visa apimtimi dar 2022-03-04, o taip pat dėkoju atskirai balsuojantiems per PayPal!

1 Comment

Leave your comment here

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s