Sanseiryu iš Uechi-ryu (1/8): išsamioji 36 veiksmų kata

Aš nesu Uechi-ryu ekspertas (o daugiau apie šią okinavietiškos karate mokyklą susipažinimui galima pasiskaityti čia), tad būsiu dėkingas už visas pastabas ir korekcijas iš tą Uechi-ryu praktikuojančių – ypač už patikslinančią specifinę terminologiją.

Bet man tai yra ne šiaip tik įdomus, tačiau juk ir giminingas, nes atėjęs iš bendros kinų kung-fu Fujian Baihe-quan tradicijos, ir maniškei Goju-ryu stilius, per kurio prizmę sau ir leidžiu dabar analizuoti – tame tarpe ir pratęsiant temą apie mums bendrą gervišką sanseru, kuri šiame Uechi-ryu stiliuje 三十六 transkribuojama kaip sanseiryu.

Atmetus taip vėlesnes abiejų mokyklų kūrėjų papildytas ir visaip prikaišiotas į tarpus kata, tai Uechi-ryu šis “36-erių“ veiksmų formalizuotas kompleksas eina sudėtingėjimo link natūraliai pagal skaičių seką: 3 (sanchin), 13 (seisan) ir 36 (sanseiryu) – kas yra skirtingai nuo Goju-ryu, kur 13 (seisan) yra “aukščiau“ ar “daugiau“ ir už 18 (sepai), ir už 36 (sanseru), kai už pastarąją aukščiau netgi ir aštuoniolikinė:

Mano Goju-ryu karate mokytojo mokytojas Miyazato Ei’ichi (Jundokan) atlieka sepai (filmuota Paul Enfield)

Bet Goju-ryu logika, kaip ir anksčiau minėjau, yra tame, kad sanseru yra toks pagrindinis darbinis arklys, kuomet sepai yra tarsi šios sanseru kita “minkštesnė“ pusė (rausvas ponis šio ūkininko dukrelei) – ta pačia logika, kaip ir Shorin-ryu mokyklose kata yra “pilnutinė“ dai ir “patrumpinta papildinio“ sho versijų.

O va “13-kos“ seisan taip yra Goju-ryu laikoma išties sudėtingesne bei mokyklos reprezentacine kata, kuri yra jungtis tarp bazinių sanchin (strūktūrinės heishu-gata) su sanseru (veiksmų kombinacinės kaishu-gata) bei jau mokyklos “aukščiausios“ ir galutinės “108-erių“ suparimpei.

* * *

Vis tik Uechi-ryu savo sanseiryu supranta ir praktikuoja kaip mokyklos progamą užbaigiančią ir, tuo pačiu, sudėtingesnę kata, nei jų pačių tarpinė seisan.

Ir šią skirtingų mokyklų logiką dera turėti omeny, kad nekiltų tokių nedorų minčių iš Goju-ryu pozicijų taip žiūrėti iš aukšto į pusbroliukus iš Uechi-ryu, kiek jie, suprask, “nevykėliai“, kad vos iki “paprastutės“ sanseru tesugebėję prakusti.

Šio karate stiliaus įkūrėjas Uechi Kambun (1877-1948), d.ž.k. “Pūzras“ arba “Pilvūzas“ (Bugidigwa) dėl pradinio talento neturėjimo kung-fu studijoms, kol nepateko pas savo mokytoją

Nes abi “36-erių“ kata skiriasi ne tik savo užrašymu iš tų pačių kinų kringelių 三十六 į mums įprastines lotyniškas raides (gal tuomet tikslesnis turėtų būti abiem atvejais sanseirū) – tai iš esmės Goju-ryu ir Uechi-ryu yra skirtingos kata, nors ir turinčios kai kuriuos tuos pačius veiksmus.

Ir aš tiksliai nežinau, kaip savo tuos 36 veiksmus joje susiskaičiuoja Uechi-ryu, jei Goju-ryu to dažniausiai savo sanseru jau seniai nebesugeba – ir kaip teko man paplušėti tą skaičių faktiškai atkuriant pagal pirminę, matyt, ir jau pamirštą šios kata logiką.

Nes labai tikėtina dar ir tai, kad arba jau Zhou Zihe (jap. Shu Shiwa arba Shu Shabu, kaip jį vadino Uechi Kambun), arba ir pats jo šis mokinys Uechi Kambun, šioje kata skaičiavę ne tik matomus (omote), bet ir užslėptas (ura) tų pačių judesių bunkai veiksmų interpretacijas, kurių tuomet jau pagal juos irgi gausis tiek, kiek reikia iki šio “švento“ skaičiaus (gal taip su visomis kata ir iki viso 108 priskaičiavę?).

Uechi-ryu karate pirmtakės gervės kung-fu meistras Zhou Zihe 周子和 (1874–1926)

O man pačiam, prisipažinsiu, labai jau nesunkiai, palyginant taip su “maniškės“ Goju-ryu versijos sanseru, čia gavosi tuos 36 veiksmus sudėlioti šioje sanseiryu pagal Uechi-ryu.

* * *

Analizavimui čia aš pasiėmiau Uechi-ryu meistro Shimabukuro Tsuneo atliekamą sanseiryu (ta proga jums siūlau ir trumpą Nagano Yusuke interviu su juo čia):

Labai gerviška kata, sutikite.

Ir ypač, kai ją palygini su Goju-ryu versijos sanseru, kur pastaroji kata yra dokumentuotai atėjusi į Nahate Higashionna Kanryo dėka iš Kinijos Fuzhou apylinkių kaip gervės kung-fu variantas (o jei taip tiksliau, tai net ne baltoji Baihe-quan, o klykianti, ar netgi švogždžianti, sprendžiant iš sanchin kvėpavimo, Minghe-quan).

Tad aš nesuprantu, kodėl taip ne vienas Uechi-ryu pezėtojas prikliedėjęs matantis šioje kata drakonus – arba apsirūkę opiumo (nes nuo alkoholio matytų baltus arklius), arba tokiems beraščiams taip susišvietė tik dėl paskutinio sanseiryu skiemens fonetinio tarimo kaip homonimų “drakonas“ ir “šeši“.

Ir ši Uechi-ryu tikrai gerviška (!) kata taip akivaizdžiai skiriasi nuo brutalios Goju-ryu stiliaus sanseru versijos ne tik savo maniera, bet veiksmų kombinacijomis, nors abi kata yra aiškiai smūginės (kin. quan-fa) ir be visokių imtynių bei užlaužimų įmantrybių (kin. qin-na), ko už tai yra apsčiai Goju-ryu kitose kata.

Iš esmės, tai Goju-ryu stiliaus sanseru veikiau priskirtumėte netgi šaoliniškam archatui Luohan-quan (kaip iš pastarosios kung-fu kilusiems visiems Shorin-ryu karate stiliams) – ypač kai toje net nėra “firminio“ gerviško tora-guchi bloko, būdingo visiems gervės kung-fu Baihe-quan palikuonims.

Bet kaip čia Uechi-ryu matome ne vieną kartą atsikartojantį blokavimą sparnais, jų vadinamą dvejomis rankomis watari-uke arba, jei viena, tai tiesiog hirate-mawashi-uke, ir dar kitas panašias labai gerviškas, tarsi sparnais, gynybas uke bei rankų parengties pozicijas kamae.

* * *

O kiek šios kata konkrečiai ne tik sekoje embusen, bet pačiuose veiksmuose yra panašios, arba skiriasi viena nuo kitos, pagal Goju-ryu ir Uechi-ryu – dabar va ir pažiūrime žingsnis po žingsnio taip visus 36 kartus:

1. dvigubas blokas watari-uke į kovinės parengties poziciją atvirais atstatytais delnais hirate-gamae:

Kaip ir Goju-ryu, taip ir Uechi-ryu matome, kad sanseiryu prasideda ta pačia gerviška, po dvigubo blokavimo lanku, tų abiejų rankų išstatyta “rėmo“ pozicija – tik pastarojoje yra natūralesnė atvirų delnų pozicija hirate, kuri dabar populiari ir šiuolaikinėse savigynos sistemose, kur vadinama “užtvaru“ (angl. fence) ir yra skirta de-eskalavimo deryboms su oponentu (bet tokią pamatei – ir spirk iškart į tarkojį!).

Be abejo, tiek Goju-ryu “archatiškai“, tiek ir Uechi-ryu “gerviškai“ toji zoninė kūno gynyba atliekama blokuojant atakas ir numušant jas dilbiais ude, nepriklausomai nuo to, ar bus sugniaužti kumščiai seiken 正拳 kaip “teigiami kumščiai“, ar atviri delnai hirate 平手 tarsi “taikios rankos“ (sic!).

Vis tik, lyginant su iššaukiančiai agresyvia Goju-ryu dviejų kumščių išstatyta pozicija po morote-uke, ši Uechi-ryu dvigubo watari-uke kabinančio bloko paskesnė parengties hirate-gamae pozicija yra artimesnė ir šiuolaikinės gatvinės savigynos logikai: “ėėė, pala-pala, ramiakas, pabazarinam be razborkių, a girdž, nu!“ (necenzūriniai įterptukai praleisti).

* * *

2-4. trys (tiksliau – net keturi, nes vienas yra dvigubas) viršutiniai blokai ir kontrataka ne kumščiu, bet jo smiliaus falanga shoken:

Matyt, po pirmojo hirate-gamae norimos taikios derybos nebepavyko… ir teko tučtuojau gintis nuo įvairių smūgių spiečiaus į makaulę.

Turėkite omeny, kad ši, kaip ir Goju-ryu sanseru variante esanti pati pirmoji, atakuojančio veiksmo galine ranka gyaku-zuki kontrataka shoken-zuki, nors ir “banditiškai“ smūgiuojama ne kumščio krumpliais, o atstatyta smiliaus falanga shoken (kas yra firminė Uechi-ryu kumščio padėtis, esanti net kai kurių mokyklų emblemose) gali būti atliekama po bet kurio šio uke gynybinio veiksmo nuo tiesių bei lenktų šoninių smūgių į galvą; t.y. po viršutinio nukreipiančio, arba vidurinio kabinančio “sparnu“, arba kombinuoto vidurinio numušančio į vidų ir užkabinančio blokų uke.

Todėl šį kata mosikavimosi nuo musių rankelėmis bunkai elementą “oi, dėde, nemuškite į lūpas ir galvą – aš fleita groju ir šachmatų būrelį lankau“ dera atidirbinėti įvairiomis variacijomis (henka-waza), o ne tik šitaip tarsi konkrečią pritaikomą kombinaciją (oyo).


(kitą dalį bus galima perskaityti čia)

* * *

Ačiū rėmėjams Patreon, kur šis įrašas pasirodė iškart visa apimtimi dar 2022-03-04, o taip pat dėkoju atskirai balsuojantiems per PayPal!

1 Comment

Leave your comment here

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s