Sanserū (6/6): kata skaičių logika pagal Goju-ryu

(Pradžia – čia)


Taip va šioje kata, kaip minėjau, gi nėra įprastinio Goju-ryu ir kitiems gervės kung-fu stiliams dvigubo apskritiminio (mae-mawashi-uke) bei atakuojančiojo (torite arba nidan-shotei) kombinacinio “bloko“ tora-guchi.

Jei pakartojus čia, neva, šį kažkada “pamestą“ tora-guchi net ne vieną, o keliskart, kaip yra kitose atitinkamose kata, tai beveik ir būtų galima pritempti iki reikiamo 36 skaičiaus, tuomet veiksmus kata apjungiant į didesnes ir skirtingų kombinacijų grupes, kaip aš pažymėjau keletą jų * – ir kad taip nebeatrodytų, jog ir šioje kata kartojasi tuo pačiu variantu, kuomet čia įprastai dabar daromos pauzės ir veiksmų sugrupavimas yra dar taip ritmiškai “harmonizuotas“ pagal šias kata “liaudiškas daineles tautinių šokių festivaliams“.

Atkreipkite dėmesį, kad trys pasikartojantys kaip sanchin-gata smūgiai galine ranka gyaku-zuki (angl. cross-punch kaip bokse, o ne joks reverse punch), iš tikrųjų yra trys skirtingi smūgiai ne vien savo pakaitinėmis rankomis kaire-dešine-kaire (ką, karate kata visi kairiarankiai?), bet pagal savo pobūdį (juk ne veltui trečiąkart kumštis neatitraukiamas)!

Tsuki serija kaip iš sanseru – pagal karate klasiką (iš k/f The Three Stooges)

T.y., pirmasis yra atemi (kaip bokse angl. jab – tik galine ranka, bet kas jums oyo pritaikyme trukdo kojeles sukeisti, jei taip reikia?), antrasis yra kombinacinis (t.y. bokse angl. cross-punch), o trečiasis yra jau toks “jėgos“, nes pramušamasis, dažniausiai ir pribaigiamasis (rus. лом – tik čia toks tiesus “laužtuvas“, prieš kurį, neva, nėra “prijomo“).

Rankas ir pėdas galima (ir būtina!) keisti treniruojantis – tam ir skirtas kihon.

Nors kihon okinavietiškoje karate anksčiau iki tarpukario net ir nebuvo (nes kihon pakeičia vienutininkų kata, porinis bunkai ir “kačialkė“ hojo-undo), ir ši veiksmų zulinimo praktika į karate atėjo jau iš japonų kendo (kaip ir ta japoniška metrinių skustuvų katana durnystė apie ikken-hissatsu, kur, matote, vienu smūgiu pareina kirdyk).

Pribaigiantis atemi iš k/f  “Kung Fu Hustle“

Taip galėčiau per kiekvieną kata elementą pereiti (kas ir yra bunkai – jap. “suskaidymas, analizė“, o ne painiojimas su oyo – judesių iššifravimu ir praktiniu pritaikymu jau kaip veiksmų), ir gautųsi gal netgi gerokai daugiau, nei 36 veiksmai.

* * *

Šiaip jau, sanseru yra išties pagrindinė (!) kaishu-gata (t.y. tokia kata, kurioje yra treniruojami iki automatizmo praktiniai koviniai veiksmai, o ne treniruojama struktūra, kaip yra heishu-gata atveju: tose sanchin ir tensho).

Po bazinės ir struktūrai treniruoti skirtos sanchin, kitos dvi Higashionna Kanryo parvežtos gerviškos kata turėjo aukštesnio lygio praktikavimosi paskirtį, kur per seisan gaudavai teisę reprezentuoti (kas dabar vadinama yudansha – juodo diržo mokiniai) savo mokytojo mokyklą ryuha įvairiose mugėse ir panašiuose bendruomenės susibūrimuose (karate yra okinaviečių kultūrinis reiškinys, o ne kažkoks sportas!), o jau suparimpei reiškė pilną mokyklos programos įvaldymą (kaip japonams kovos menuose yra menkyo kaiden sertifikato lygis).

Sanseru po bazinės sanchin gi tarnavo kasdieniam darbui tokio vidutinio lygio mušeikos paruošimui – todėl tai yra akivaizdi jėgos kata, tik ne kaip sanchin, o pagal savo agresyvius veiksmus, kuomet vyrauja smūgiai (ir kuo karate paprastai ir laikoma).

Bunkai-šmunkai… Kyokushinkai!

O vėliau jau Miyagi Chojun į savo kuriamą Goju-ryu prikaišiojo papildomai kata, kurių, jo supratimu, mokytojo gerviškai ir sąlyginai vėliau įvardintai pagal uostamiestį kaip Nahate, sistemai trūko – tame tarpe ir “minkštųjų“ saifa (vietoje naihanchi/tekki kaip Shorin-ryu/Shotokan) bei kururumfa (vietoje kushanku/kanku kaip Shorin-ryu/Shotokan), ir kitos sanseru pusės sepai, ir artimos kovos imtynių seiyunchin kaip “kietos“ jujutsu, ir šios “minkštos“ aiki-jujutsu pusės shisochin, ir moksleiviškų unifikuotų bei Shorin-ryu taip pat dabar praktikuojamų gekisai, ir supaprastintos sanchin kaip kihon metodo, ir į tensho sudėliotų kaip kata plaštakos 6 formų rokkishu.

Kuomet supranti Goju-ryu kūrėjo Miyagi Chojun kata logiką, tai ir sanseru neatrodo “tik dar viena kata“ pakeliui link dominavimo atributų, išreikštų ne raudona babuiniška šikna, bet juodu šniūrėku prie baltos pižamos ir aukštesnio skaičiaus atskyriu dan kringeliais primargintame sertifikate ant sienos, galinčių padėti įsteigti savo komercinį dojo ir taip užsidirbti babkių.

Tuomet tikrai – o koks tokiam “meistrui“ ar sensei skirtumas, ar 36 veiksmai, žingsniai arba elementai, ar ką tas kata pavadinimas reikštų, jei tik įplaukų srautas nenutrūksta.

Galima tapti netgi kokiu vietiniu, pasauliniu arba olimpiniu kata čempionu tos kata net nesuprasdamas (eik šalin, troli Tomai iš Airijos, su “savo“ Rika Usami!) – dabar juk kiti laikai ir kiti karate vertinimo kriterijai.

Simboliška, kad pirmuoju okinaviečių kultūrinio paveldo olimpiniu kata čempionu tapo okinavietis Kiyuna Ryo (Ryuei-ryu karate-do)

* * *

Gali būti, kad jūs sanseru veiksmų seką sugrupuosite savaip dar kitaip, ir tuomet jums viskas bus iki 36 veiksmų kosher – arba tiesiog dzin, jei ne 36, kad ir kas kata pavadinime.

Bet pagal mano bunkai logiką, tai ir šios kata logika yra būtent tokia, kaip sudėliojau “nekanoniškai“ (linkėjimai mano sempai Simonai!) aukščiau, kad išties gautųsi 36, kaip pažodžiui sakoma tame kata pavadinime.

Ir tuomet kiekvienas veiksmas jau nėra pasikartojantis, nepaisant pasikartojančių (ir gerai – mažiau smegenims mokytis, formuojant tas reikiamas neuronines jungtis, vadinamas “raumenų atmintimi“, ir greičiau įsiminti, gebant atkartoti iki automatizmo!) jo judesių ar pavienių sudarančių techninių elementų – ir veiksmas, kaip šių elementų kombinacija, yra dar ir savaime visiškai realiai bei legitymiai savigynai ir muštynėse pritaikomas, kaip ir galite šiuos veiksmus kombinuoti į stambesnius kombinacijų blokus nors ir iki pačios kata dydžio.

Turėkite omeny, kad kata labai dažnai vieno veiksmo paskutinė fazė yra jau kito veiksmo pradine padėtimi – kartais šios kombinacijos atskiriamos pauze, bet nesupainiokite, kad kita kombinacija prasideda po anos padėties, nes išties juk prasideda nuo anos (pvz., “blokas“ gali reikšti padėtį, kurioje priešininkas įsikibo į riešą, ir nuo šitos padėties pradedama naujas veiksmas prieš jį).

Taira Masaji (Goju-ryu Kenkyukai) mėgėjas apjungti bunkai kombinacijas į vieną

Taip su laiku ne viena viena kombinacija susiliejo kata į kitą, ir tie pamesti tarpai gal pačią kata padaro gerokai sklandesnę atlikime, tačiau, deja, ir paklaidina interpretuojant, kai nematai, kuomet “pavienis“ smūgis ar spyris išties turi dar ir parengiamąją padėtį bei po to sekantį tarsi nutylėtą užbaigimą.

Taip ir čia, man šitaip kata judesius pergrupavus, jau gal matote, kad tas paminėtasis gerviškasis tora-guchi atakuojantis blokas net ir nebuvo išvis “pamestas“ – jis tiesiog atskirai į skaičių 36 pagal veiksmus nebetilpo.

Nors vis tiek dar galite jį išties surasti kad ir 29-toje kombinacijoje, pereinant rankoms nuo dengimosi link dviejų rankų prisitraukimo hikite ir po to sekančio sudvigubinto smūgio kumščiais yama-zuki.

O patį tora-guchi galite jau pilnomis amplitudėmis gi praktikuotis tiek sanchin, tiek ir seisan bei kitose kata iki pat suparimpei, kur šis ypatingai keliskart pasireiškia, jau nekalbant apie tik šio plaštakos variacijoms paskirtoje tensho.

* * *

Šios temos apie sanseru aš dar neužmetu, nes toliau jau paskirsiu irgi panašią kaip čia nagrinėjimo seriją šios “36-erių“ kata kitos versijos – tai sanseiryuUechi-ryu.


Ačiū rėmėjams Patreon, kur šis įrašas pasirodė iškart visa apimtimi dar 2022-02-19, o taip pat – atskirai balsuojantiems per PayPal!

4 Comments

  1. Cit.: “…jo judesių ar pavienių sudarančių techninių elementų – ir veiksmas, kaip šių elementų kombinacija, yra dar ir savaime visiškai realiai bei legitymiai savigynai ir muštynėse pritaikomas, kaip ir galite šiuos veiksmus kombinuoti į stambesnius kombinacijų blokus nors ir iki pačios kata dydžio.“

    Ė, taigi Tu pats gali tokiu pat būdu ir taip pat sėkmingai sukurti keletą nuosavų kata, ir atidaryti nuosavą mokyklą. 😀

    Cit.: “Taip su laiku ne viena viena kombinacija susiliejo kata į kitą, ir tie pamesti tarpai gal pačią kata padaro gerokai sklandesnę atlikime, tačiau, deja, ir paklaidina interpretuojant, kai nematai, kuomet “pavienis“ smūgis ar spyris išties turi dar ir parengiamąją padėtį bei po to sekantį tarsi nutylėtą užbaigimą.“

    Kažkas labai panašaus ir Kendo bei Aikido (Vakarų fechtavime, pvz., špaga irgi taip pat) būna, kai labai padidėja meistriškumas. Tada du skirtingi veiksmai susilieja į vieną vientisą judesį, ir tada stebėtojui iš šalies atrodo, kad tai tik vienas judesys, vienas veiksmas, nors iš tikrųjų tai yra du skirtingi veiksmai. Aš galvojau, kad taip tik fechatvimęsi būna, o pasirodo, kad ir Karatė tas pats.

    1. Tai dar ne pats blogiausias dalykas kata, nes blogiau, kai yra pauzės – o tai reiškia, kad iš ten buvo išplėšta kažkokia kombinacija, kurią “ir taip čia visi žinome…“ arba “ai, tai ten variantai pagal norus“ 😀 Ir spėliok po to.

      Beje, Ashihara karate taip kata sukurtos grynai pagal to stiliaus poreikį pagal kumite kombinacijas. Aš gal ir galėčiau kata kurti, bet kam kurti tai, kas ir taip yra? 🙂 Aišku, per šimtmetį kata prikurta ir prakišta ne viena kaip “senovinės“ ar “tradicinės“, tai ten dar kita bėda su tais kūrėjais ir jų kūryba.

      1. Cit.: “Aš gal ir galėčiau kata kurti, bet kam kurti tai, kas ir taip yra? 🙂“

        Aš tai vis tiek pamėginčiau kurti savas kata. Kas žino, gal, taip sukūrus kokią nors kata, staiga imtų ir paaiškėtų tradicinių kata sunkiau suprantamos vietos?

Leave your comment here

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s