Tensho – kaip kvėpavimo pratimas prieš koronavirusus? (3/3)

(Pradžia – čia; publikuota visa apimtimi iškart Patreon 2022-01-18)


Tad kas svarbiausia tensho?

Be abejo, kvėpavimas.

Pirmiausia, tai svarbu čia nepersistengti – ši nuodėmė būdinga visiems Goju-ryu praktikuojantiems stipruoliams, kurie ir minkštąją tensho atlieka kaip dar vieną kietąją sanchin-gata. Ir tai nėra teisinga, nors visiškai nudusėliškai, aišku, kvėpuoti tensho irgi nederėtų – turėtų būti aiškus žvalumas.

Antra, kvėpuoti reikia taip, kaip ir rekomenduoja tą gydytojai – tai yra diafragminis kvėpavimas: krūtinė nesikiloja – tik pilvas išsipučia.

Diafragminis kvėpavimas (iš respelearning.scot)

Įkvepiate per nosį, iškvepiate per burną. Iškvėpimui skirkite bent dukart daugiau laiko, neskubėkite, ir net nebūtina jo daryti šiurkščiu bei gerkliniu, nes jis “sukietės“ savaime palaipsniui pridedant raumenų įtempimą, galutinėje fazėje įtempiant ir preso raumenis bei suplokštinant kryžkaulį tarsi “lentoje“.

Trečia, suderinkime dabar kvėpavimą su judesiais ranka, apjungdami į vieną paminėtąjį muchimi.

* * *

Ir va čia įdomiausia tai, kad išties judesiai ranka padeda sureguliuoti kvėpavimo trukmę ir ritmą!

Pirmi du kake-uke užkabinimai, kuomet trumpas įkvėpimas, ir dar vienas trumpas įkvėpimas, tarpe su natūraliu oro išsileidimu, o ne iškvėpimu – ir tik po to ilgas iškvėpimas shotei delno pagrindu pirmyn, tai juk turi tą prasmę, kai išties reikia užpildyti kraują deguonimi (“pagerinti saturacijos rodiklį“, aha), tačiau plaučių išplėsti negalite ne vien tik todėl, kad jie pažeisti šio viruso ir jais įkvėpti pilnai nesigauna, nes net ir sveiką šitaip kata pripratina įkvėpinėti “dvigubai“ trumpais oro “užgriebimais“ be plaučių išpūtimo.

Toliau tensho įsivažiuoja jau į savo “stiprų“ įkvėpimo ir pilno ilgo iškvėpimo su pastangomis muchimi tą triskart pakartotą ritmą.

Ir taip šis šešių plaštakos formų rokkishu ciklas iš šių dviejų tipų kvėpavimo suderinimų tarp įkvėpk-įkvėpk-iškvėėėėėpk ir įkvėėėėpk-iškvėėėėpk atsikartoja triskart: dešine ranka, kaire ranka, abiem rankom vienu metu – jei kairėje kateteris, tai visą ritmo nustatymo darbą atlieka triskart toji ranka, kuri yra jums veiklioji.

“Raumenų atmintis“ darbine ranka (gif iš primo)

Tensho-gata užsibaigia kaip ir sanchin-gata: du nuraminantys iškvėpimai prie osae-uke užspaudžiančių “blokų“ ir du ratu prasisukantys tora-guchi “blokai“ su ilgais pilnais iškvėpimais, žengiant atgal, ir tuomet kata užbaigimas pradinėje yoi parengties pozoje, kur kairys delnas uždėtas dešinei plaštakai iš viršaus, o kvėpavimas akcentuojasi į vis ramėjančius staigius trumpus iškvėpimus.

Dar papildysiu: jei prasukote taip triskart tensho judesius ir jaučiate, kad išties geriau ir stipriau jaučiatės (atsiprašant už tautologiją), tai niekas juk netrukdo pereiti prie pradžioje praleistos sanchin-gata – sugniaužkite kumštį ir įtempkite dilbį, atlikdami ude-uke bei tsuki su šiurkščiu kvėpavimu.

Šitas tai mėgėjas persistengti su savo sanchin (gif iš onedio)

Nepersistenkite tik!

Povaliukais, povaliukais! – kaip sakoma Suvalkijoje.

* * *

Be abejo, yra ne vienas kovos menas, ypač kinų dar seniau susigalvotas, kuriame kvėpavimas yra išvis esminis – taip vadinami “vidiniai“ kinų kovos menai iš esmės yra būtent apie tai: taiji, bagua, hsing-yi.

O ir šiaip šaoliniškuose ar juos mėgdžiojančiuose kovos menuose qigong, kaip su pastangomis suderintas kvėpimo metodas, yra tapęs savotišku menu pačiame kovos mene – gal tik paradoksaliai okinavietiškieji “šaolinio“ Shorin-ryu “archatiški“ stiliai mažiau kvaršina sau galvą su kvėpavimo metodikomis, kai palygini su gatviniais “gerviškais“ Goju-ryu ir šios netgi “banditiškais“ giminaičiais, kur kertinė kata sanchin juk išvis yra apie kvėpavimą.

Todėl praktikuojantys “daosistinius“ ar panašius kinų wushu stilius gali tik šyptelėti nuo tokio Goju-ryu, suprask, primityvizmo – tik tiek anuomet tų “kaimiečių“ iš salų greta laukinio Taivanio iš viso kinų qigong tepaimta!

Me Shuqa qigong taolu (gif iš waterfallqigong)

Bet man to visiškai pakako net supaprastinta kata forma ir pasiėmus tik esminius tensho elementus – tai kam man dar sukti galvą apie penkiais Visatos elementais paremtus kvėpavimo metodus pagal aštuonis “Permainų“ knygos postulatus, atsižvelgiant į mano kinietišką horoskopą ir ateisiančius mėnulio metus?

Kaip sakiau, mūsų medikai jums, jei reabilitacijai to prireiks, tai išvis pasiūlys burbulus buteliuke per šiaudelį pūsti ir be reikalo jiems apie reabilitaciją sanatorijoje, kur jau seselės ne teletabiškais skafandrais vilki, čia neburbuliuoti!

* * *

Ir gal tai, kad aš vos po savaitės (iš esmės, tai 4 dienų po 2 dienų iki būklės stabilizacijos) jau buvau išrašytas, kai tik po savaitės pagal planą teturėjau pagaliau jau pradėti pratintis kvėpuoti be deguonies, tai tėra tik kažkoks atsitiktinumas, o ne tensho ir maniškės tuose ligoninės palatoje bei koridoriuje fanatiškai tiesiog praktikuotos minimalistinės Goju-ryu nuopelnas.

O kiti ir taip išvis net neskiepyti praserga COVID-19 itin lengvai bei net dar ir be simptomų, kai dar kiti ir skiepyti kelioms savaitėms iškrenta iš darbo ar netgi pasivarto tame pačiame skyriuje, kaip ir aš buvau – tokių pavyzdžių be koreliacinės logikos aš savo aplinkoje apsčiai turiu su vardais, pavardėmis, kaimynyste ir giminystės ryšiais bei skirtingomis šalimis, tad ir skirtingomis vietinėmis šio viruso mutacijomis.

Ir ta tensho jiems išvis nerūpi.

Kas taip pat irgi nereiškia, kad greičiau jie reabilitaciją praėjo šliurindami ratais aplink lašalinės stovą bagua pagalba, glostė įsivaizduojamo balto arklio (sic!) karčius priplaukėliškame taiči transe savo palatoje tarp lovų, ar mąsliai lotoso pozoje priešais manometrą sienoje bandė su ommm įpūsti gaunamą deguonį atgal į sistemą.

Qigong – kaip natūralios kontraceptikos metodas (gif iš tenor)

Man patinka Goju-ryu ne tik kaip brutaliai efektyvi kovos, bet ir kaip visokeriopa kompleksinė treniruočių metodų sistema, kurios tikslas ne luošinti nedorėlius (ir taip įvairaus smurto ir skausmo apstu šiame pasaulyje, ir ypač psichočernobyliu patapusioje Lietuvoje, kuri vos per metus regione jau pelnė ne draugiškiausios valstybės, bet tik dvasinės kloakos reputaciją), o – prailginti gyvenimą ir pagerinti jo kokybę, suteikiant naujų spalvų ir potyrių jau iki pat daug vėliau neišvengiamai ateisiančios mirties.

Čia galėtų būti reklaminis kvietimas ateiti į atkarantinuotas treniruotes – tačiau vis tik grynas oras ir ŠVOK cirkuliacija per HEPA filtrus saugo geriau už visus idiotiškus pišpasius, o UV spinduliavimas yra smagiau ne tik serotonino prasme už tuos  “samagoninius“ dezinfektorius.

Vis tik aš bent jau tikiuosi, kad šiais pandeminiais laikais šis mano įrašas padės jums pasiimti reikiamus Goju-ryu elementus, kurie gal irgi jums padės, kaip išties padėjo man.

Likite saugūs, būkite sveiki ir – osu! (gif iš imgur)

 

Leave your comment here

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s