Tensho – kaip kvėpavimo pratimas prieš koronavirusus? (2/3)

(Pradžia – čia; publikuota visa apimtimi iškart Patreon 2022-01-18)


Bet kodėl aš čia taip, kalbėdamas apie tensho-gata, paminėjau Higaonna Morio, kuris savo IOGKF “pametė“ šios kata “sančinišką“ pradžią?

Juk gal ne tam, kad ir vėl pirštu pabaksnočiau, kiek jo tas ne Goju-ryu, o greičiau jau Gogo-ryu (“kieto-kieto“), stilius yra “neteisingas“ Jundokan.

* * *

Pernai per Pasaulinę Karate Dieną, kuri nuo 2005-ųjų yra minima kasmet spalio 25 dieną (gal ir čia mums kažkokių dūzgių pagaliau reikėtų?), aš žiūrėjau tiesioginę transliaciją iš Okinavos (ir kam man tas vertimas, jei ten ačiū ir visos kitos karate sąvokos yra žinomos, o jungiamųjų žodžių tarpuose tarp viso šito yra nedaug prasmei suprasti?).

Tarp Okinavos gubernatoriaus oficialiai pripažintų pasaulinio lygio karate didmiestrių kaip vietos kultūrinio paveldo “nacionalinių vertybių“ yra ir IOGKF shihan Higaonna Morio, kuris buvo irgi pakviestas pasirodyti šiame 2021-ųjų metų renginyje.

Nors Goju-ryu stilių atstovavo tais metais dar ir paminėtosios OGKK vice-pirmininkas, t.y. faktiškai irgi iš to paties Jundokan stiliaus, tik vadinamo Kyokai, 10-to dan Kikugawa Masanari, kiek pasirodyme susimalęs embusen savo atliktoje suparimpei-gata, kas, kaip minėjau, okinaviečiams nekritiška taip nepataikius kata užbaigti ten pat, kur pradėjo (bet antrame minėjime taikos memorialiniame parke tą kata jau atliko tiksliai):

Ir kai pamačiau, kad Higaonna Morio savo pasirinktą kata atliko neįgaliojo vežimėlyje, tai pasidarė netgi kažkaip liūdna…

Pagalvojau, tai išties jau paskutinis šio Goju-ryu meistro pasirodymas, ir tik iš didžiulės pagarbos organizatoriai neatšaukė jo pasirodymo, ir jo lygiai taip pat nepakeitė šio mokiniai – štai va tikroji karate dvasia, kad net tokioje fizinėje būklėje vis tiek nepasiduodi (jo pasirodymą žiūrėti maždaug nuo 18:55 čia):

Net ir sėdėdamas vežimėlyje, Higaonna Morio atliko, aišku, čia paminėtą tensho.

Po kelių dienų perskaičiau jo asmeninio mokinio uchi-deshi Bogdan Kurilko, kuris sau Goju-ryu gyvenime atrado lygiai tokiu pačiu būdu per tą patį Higaonna Morio ir sovietinės TV parodytą BBC filmą, platesnį jau paaiškinimą, kas išties nutiko jo mokytojui (beje, ir tame filme demonstruota suparimpei yra mėgstamiausia tiek Higaonna Morio, tiek ir priskirta kaip specializacija jo mokiniui Bogdan Kurilko).

Štai iš Bogdan asmeninės Instagram paskyros (čia mėlynais marškinėliais – man taip ir neatsakęs apie tą jo parodytą taip vadinamą Arakaki versijos unsu-gata Patrick McCarthy):

Kas nesuprantate “kvadratinių“ raidžių, tai išverčiu esminę žinutę:

“Prieš penketą mėnesių [iki šio pasirodymo spalio 25 dieną – čia ir toliau citatoje mano pastabos] Higaonna-sensei [gimęs 1938 metų gruodžio 25 dieną – tad jam tuomet buvo beveik 83-eji metai] pargriuvo savo namuose. Kai jį pristatė į ligoninę, tai diagnozavo kompresinį stuburo lūžį.

Prieš dvejas savaites jį išrašė iš ligoninės, kur jis praeidinėjo reabilitaciją. Kuomet papuolė į ligoninę, jo kojos neveikė. Dabar jau gali vaikščioti be lazdelės pagalbos po savo kambarį. Jis greitai atsistadinėja ir yra kupinas jėgų.

Sensei įsitikinęs, kad jis pilnai atsistatys iki kito Budosai renginio, kurį planuojama surengti 2023-ųjų vasarą.“

Ar dar kyla klausimų, kodėl aš, kai tik supratau, kad toji nuosekliai dėl koronaviruso prastėjusi būklė “vakar maniau, kad buvo blogai, o šiandien matau, kad vakar buvo gerai“ man jau pagaliau stabilizavosi, tai iškart prisiminiau ir tensho?

* * *

“Nes kas tas !@#$%^* koronavirusas, palyginus su stuburo lūžiu!“ – padariau sau išvadą, drybsodamas intensyvios terapijos lovoje su deguonies žarnele.

Bet jau nuo to momento manęs niekas nebegalėjo sustabdyti.

Osu!

Nesulaukiančios karate rojuje kyokushahidų 72 hurijos (tenor gif)

Nes jei paauglystėje praktikuojama karate ir ypač sanchin man padėjo “išaugti“ diagnozuotus (mokinio ligos kortelė buvo paženklinta raudonu skiautiniu) širdies ūžesius (taip dideliam mamos liūdesiui, nutempusiam mane net į privačią kardiologo “konsultaciją“ Santariškėse, kad vis tik teks eiti į armūchą), tai va dabar mane tensho jau turėjo ištraukti iš prakeikto koronaviruso gniaužtų.

Kai dar vakar nebuvo jėgų net išsigąsti, kad šįkart galiu jau ir neišsikapstyti.

Ir amžiną atilsį varėniškiui Aleksandrui, kuris toje lovoje gulėjo iki manęs, kai jį vos po paros išvežė į reanimaciją – bet jo inkstai vėliau po Trijų Karalių atsisakė, ir sekmadienį jis…

* * *

Galima visaip matuotis linksmakočiais ar jų generuojamos čiurkšlės stiprumu į tolį.

Galima diskutuoti, kas geriau supranta karate bendrai ir Goju-ryu konkrečiai, nes aukštesnio atskyrio ir gražesnio sertifikato už mane.

Bet jei karate prasmė yra ne tame, kas įmantriau kuriam snukį išmals, o vis tik karate yra gyvenimo menas, tai aš nežinau, kieno toji karate tuomet išties taip veikia geriau, ir kuris tą treniruočių metodą, vadinamą kata bendrai, ir jo pratimų kompleksus sanchin bei tensho konkrečiai, išmano taip išties.

Nes maniškė – tai tikrai veikia.

O kažkas turi juodą diržą, gražaus skaičiaus atskyrį ir įrėmintą popierių ant sienos.

Nesakau, kad jo supratimas žemesnis – sakau, kad maniškis yra praktiškai išbandytas va tokiose “kovose“, palyginus su visokiais įvairaus kontakto sparingais (ten, beje, irgi, bet kam čia dabar išvis rūpi pusamžio diedo jaunystės nuklydimai, tiesa?).

Linksmieji 90-ieji – skraidau Palangoje kažkur netoli moterų paplūdimio

* * *

Ir todėl diskusija, kiek tensho išties žingsnių pirmyn, o po to atgal, ir ar reikia sanchin judesių šios kata pradžioje – ne esminiai.

Nes, atsiprašant už tautologiją, tensho esmė yra šios kata esmėje.

Šioji kata yra apie minkštesnįjį (ju) kvėpavimo būdą, kai jau per sanchin turi praktinį kažkokį struktūros (nugaros sujungimą gamaku su galūnių išdėstymu chinkuchi) ir dinamikos (įtempto judrumo muchimi) suderinimo suvokimą.

Bet net ir ne tame esmė – svarbiausias čia yra kvėpavimas.

Taip pas mus populiarusis Kyokushinkai skirsto savo kokyuho kvėpavimą pagal Goju-ryu paveldą į šiurkštųjį ibuki, būdingą sanchin-gata, bei takųjį nogare, labiau būdingą tensho-gata, kur net nelabai svarbu pastarojo omote variantas “7 taktai įkvėpimui ir 3 taktai iškvėpimui“ prieš atbulą ura variantą “7 taktai iškvėpimui ir 3 taktai įkvėpimui“:

Nes mano jaunystės laikais, kai dar pats Oyama Masutatsu gyvas buvo, o Europos čempionate Kaune, kuriame teisėjavo Steve Arniel, finale susitiko Paulius Klapatauskas su Tomu Turčinsku, tai toji pati Kyokushinkai mokykla tą nogare dar skirstė į pirmą ir antrą variantą, kur pastarasis buvo su kvėpavimo sulaikymu įkvėpus, kas yra būdinga po hikite atliekant tora-guchi, tarkime.

Suprantama, tiek tas go/ibuki, tiek ir ju/nogare, kvėpavimo būdai, tik skirtingais santykiais, juk yra tiek ir sanchin-gata, tiek ir tensho-gata, todėl Goju-ryu tiek galva nekvaršinama tokiais bereikalingais teoriniais išvedžiojimais “sistemizuojant“.

* * *

Visa mano šitos “teorijos“ praktika taip praktiškai susidėjo iš teorijos, kad pradžiai atsistatinėti reikia nuo minkštesnio nogare, tad tensho, palaipsniui pereinant prie kietesnio ibuki, tad jau ir sanchin.

Ir visai nesvarbu, ar tą atlieki stovėdamas sanchin-dachi stovėsenoje pastangų perkreipta fizionomija, ar guli lovoje, iškėlęs link palatos lubų laisvą nuo kateterio savo ranką, kuri iš pradžių atlieka tensho už save, po to už kitą ranką, o po to už abi (iš šalies – tai jokio skirtumo: vis tiek viena ranka tą patį triskart atmosikuotų).

Ir galima tą patį tensho po to makaluoti tiek marširuojant koridoriumi tarp palatų (kol seselės neišveja atgal į savo 8-tąją palatą, nes čia kovydinis skyrius, o ne stadionas!), ar užlindus už koridoriaus gale stovinčios spintos (kad neišvytų ir nesibaidytų tų mano tensho makalojimų bei papildomai seiyunchin dar įtūpstų į shiko-dachi kojų tvirtumui atkurti).

Higaonna Morio atlieka tora-guchi iš tensho-gata (gif iš karateobsession)

Nes esmė yra tame, ką ir kuo nori pasiekti, o ne kaip etaloniškai pademonstruoti kata egzaminui ar kokiam medaliui, juolab, kad kateteris kairiame alkūnės linkyje nelabai padės ta ranka vis tiek pamaskatuoti.


Baigiamoji dalis – bus čia.

1 Comment

Leave your comment here

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s