Tensho – kaip kvėpavimo pratimas prieš koronavirusus? (1/3)

Be abejo, šio įrašo, publikuoto jau visa apimtimi iškart Patreon paskyroje 2022-01-18, pavadinimas yra klikbaitinis (liet. “spragtelėti masinantis“ arba spragteljaukis gal).

Tačiau jei kas sekė mano įrašus ne tik čia, kurie į priekį dar pernai surašyti suplanuotam pasirodymui iki vasario (o iš anksto publikuoti minėtoje prieš keletą mėnesių Patreon paskyroje), kad net ir po mano kokios nors netikėtos mirties taip šis tinklaraštis dar kažkiek mėnesių būtų “gyvas“, tai galėjo jau pasiskaityti, kad per metų galo katalikiškas šventes aš taip neaišku kur pasičiupto per COVID-19 religijos “tikinčiųjų bažnyčios“ pišpasinius davatkas platinamo koronaviruso dėka priguliau Alytaus apskrities ligoninėje.

Kur taip kalėdinių dovanų gavau pakvėpuoti valdišku deguonimi (čia ne jokia dar reanimacija!) ir pasigerinti savo kraujo sudėtį triguba lašaline: magnis, gliukozė ir kažkoks hormoninis citokinų supresorius tokiems kaip aš sveikuoliams be jokių gretutinių ligų mano poklimaksiniame “rizikingame“ vyrams amžiuje, bet va, akivaizdu, šiai ligai su per geru natūraliu imunitetu, galinčiu užmušti ir patį sveikuolišką organizmą, kai jau užmuš į ten prasibrovusį šlykštuką koronavirusą.

Geriau vis tik būtų ne lašaline, bet lašinine.

Nes prieš naujametį sugrįžus namo tie pasiilgti lašinukai prie po eglute čia dar surasto kalvadoso man suteikė daug šviesų gyvenimo džiugesio spalvų – betrūko gal tik kokio gero cigaro.

…ir dar va tik merginų betrūko (gif iš tenor)

Tik cigarai, skirtingai nuo čiulptukinių cigarečių, taip nesveikai suteikiantys papildomų skonių ir kvapų (kurie man dingę net nebuvo!) pasimėgavimui tarsi geras viskis (“beveik žentas“ per mano dukrą persiuntė iš Austrijos linkėjimams Chiva Regal 12yo) ar bent jau konjakas (įskaitant ir paminėtąją “lietuvišką konjako“ rūšį – “kleboniškąjį“ kalvadosą), tai vis tik ne itin gerai veikia kvėpavimo organus (gal todėl ir cigaras man labiau kvepia neuždegtas?…) – kaip ir pats šitas klastingasis, kurio net priešui nelinkėčiau, koronavirusas iš SARS Cov.2 grupės, pirmine savo versija identifikuotas COVID-19 (o tai, žiū, gi jau treti metai pandemija tęsiasi, kurią gal metas būtų politiškai užbaigti tarsi “ispanišką gripą“ prieš šimtmetį?).

Bet kaip ten bebūtų, o skaitydami mano nuotykius su šiuo koronavirusu, ir kaip greitai atstatinėjau savo sveikatą atgal, padėdamas šiuolaikinei medicinai tvarkytis su šia kiniškai pamodifikuota Uhanio šikšnosparnienos gurmanų pasauliui paskleista liga, tai radote mane ten paminint, kad man itin padėjo praktikuojamas kvėpavimo pratimas Goju-ryu mokyklos įkūrėjo ir mano mokytojo mokytojo mokytojo Miyagi Chojun (1888-1953) sukomponuotas į kata, jo pavadintą kaip tensho.

Apie šią tensho aš jau esu rašęs ir anksčiau čia bei dar čia ir ne tik, bet dabar gal metas pažiūrėti, kas tai per pratimas, ir kuo jis naudingas va būtent tokiais atvejais, kuomet reikia atkurti netgi ligos paveiktą kvėpimą.

Pūskite, yakuza, vai pūskite… (iš wifflegif)

Aišku, galite pūsti ir burbulus, kaip tą rekomenduoja gydytojai (ką mano palatos kolega, chemijos mokslų daktaras Julius J. ir darė), bet, mano galva, juk galima susirasti ir daug įdomesnių bei, pasakyčiau, efektyvesnių tam tikslui būdų?

* * *

Į kata sukomponuoti ir anksčiau Nahate (okinavietiškos “baltosios gervės“ Baihe-quan mokyklose) praktikuoti ir dabar Goju-ryu bei giminingose sistemose praktikuojami pratimai, vadinami “šešiomis plaštakos formomis“, arba japoniškai rokkishu 六掌 (kin. liù zhǎng).

Komponuodamas iš savo Nahate mokytojo Higashionna Kanryo bei kitų sensei gautas žinias ir jas perdarydamas savaip bei papildydamas savo įdirbiais į kuriamą karate mokyklą Goju-ryu, mano mokytojo mokytojo mokytojas Miyagi Chojun tą rokkishu sudėjo į vieną standartizuotą kata – banaliai mokymosi ir masinio apmokymo bei žinių perdavimo patogumui, taip pavadindamas šį kompleksą tenshō 転掌 “besisukantys delnai“, arba kinietiškai (okinaviečiams – šioji artimesnė kultūriškai buvusi kalba, nei japonų) zhuǎn zhǎng, kas reiškia dar ir “šilko delnai“.

Suprantama kodėl – ne tik tarsi delnai švelniai lygina įsivaizduojamą šilką, bet dar ir pats Miyagi Chojun greta “kietos“ (jap. go) bazinės sanchin-gata (dabar šioji Goju-ryu vadinama sanchin dai-ni, arba antroji, nes ją vėliau supaprastino dar iki kihon lygio pradedantiesiems, ir kuri vadinama tiesiog sanchin kaip pirmoji) pridėjo dar ir “minkštąją“ (jap. ju) pagal savo mokyklos pavadinimą, apibrėžiantį patį stilių 流 (ryu): kietas 剛 (go) + minkštas 柔 (ju), tad Goju-ryu – su aliuzija į pas mus paikai taip vadinamą “filosofinę“, o išties strateginę (arba – kovoje stilistinę) pirminio kung-fu šaltinio prasmę , t.y. “baltąją gervę“.

Šiuo požiūriu gerviškos kilmės okinavietiška kung-fu, tapusi kompleksine Goju-ryu karate, išties yra “pilniausios“ versijos, kai palygini su kitomis giminingomis karate mokyklomis (Uechi-ryu, To’on-ryu, Ryuei-ryu ir pan.), nes turi heishu-gata (t.y. tokia bazinė kata, kuri kūno tinkamą struktūrą tarp liemens ir galūnių formuojanti – taip “archatiškuose“ Shorin-ryu stiliuose tokia kata yra naihanchi, japoniškoje versijoje Shotokan pervadinta į tekki) net tris skirtingas kata, skirtas atskirai kihon, go ir ju principams praktikuoti.

* * *

Iš esmės, pati tensho, kurią itin mėgęs demonstruoti ir “kietojo“ Kyokushinkai įkūrėjas Oyama Masutatsu, yra sukonstruota paprastai, jei per daug sensei jums galvos neužkvaršino “aukšto meistriškumo“ arba “gilaus suvokimo“ pasakėlėmis: taip iškirpus sanchin-gata vidurį, į tą tarpą įskiepyta rokkishu – iš pradžių dešine ranka, po to kaire, o po to pakartojant šias šešetą formų dar ir abiem sinchroniškai (beje, Baihe-quan būtent taip abiem rankom vienu metu ir yra atliekama jų sānzhàn, o ne po vieną ranką, kaip sanchin-gata).

Šios kata pradžioje yra ta pati sanchin-gata pradžia per tris (nes toks gi trijų “kovų“ pavadinamas, aha) žingsnius pirmyn (kaip ir visos tipinės kataNahate atėję į Goju-ryu, t.y. sanchin, sanseru, seisan, suparimpei), o ir pati kata užsibaigia sanchin-gata įprastiniais, žengiant atgal, su dviem “veidrodiniais“ per abi puses osae-uke ir dviem prieš ir pagal laikrodžio rodyklę tora-guchi.

Čia yra išimtimi tik IOGKF vadovo Higaonna Kanryo demonstruojama tensho versija, kur sanchin-gata pradžios jo kata nėra, todėl ten praktikuojama kata iškart einant prie rokkishu dalies:

Ir dėl ko gaunasi toks “nesusipratimas“, kad dėl pamestų pradinių kelių žingsnių į priekį kata užsibaigia keletą žingsnių už šio embusen pradinio taško.

Ir kas japonams būtų didžiulis viso išmuštruotos karate to prūsokiškojo Ordnung pažeidimas, bet okinaviečiai, mokęsi kung-fu iš kinų, į tokius dalykus žiūri atlaidžiai, nes ir kinų wushu dabar taip dažnai po tą aikštelę per taolu palakstoma su visokia akrobatika, bet nebūtinai toji jų meninės gimnastikos programa užbaigiama ten, kur prasidėjusi (svarbu, atsirinkti, nuo kurios vietos lakstyti pradėsi, kad pas žiūrovus į tribūnas nenusivūšintum!).

Kadangi ir mano mokytojas Bobas po Goju-kai pas Gary Spiers dar mokėsi po to Goju-ryu pradžioje pas minėtąjį IOGKF įkūrėją Morio, kol neapsikentė šio “taip turi būti tradiciškai“ kasmetinių pasikeitimų (nes pats viską metodiškai užsirašinėjo, tai galėjo palyginti, kaip “tradiciškai“ dar buvo pernai teisingai), tai po to jau atsirinko, kad šis, nors tą neigia iki šiol, vis tik treniravęsis Miyazato Ei’ichi Jundokan dojo, į kurį Bobas su savo anglų kompanija taip ir patraukė.

Mano mokytojo mokytojas Miyazato Ei’ichi pasitinka prie savo “ofiso“ durų – užrašai iš kairės ir žemyn (tarpai mano, foto OGKK): Goju-ryu Jundokan 剛柔流 順道館; Goju-ryu karate dojo so-hombu 剛柔流 空手 道場 曾本部

Todėl kiek ironiška, bet taip jau gavosi, kad aš tą Goju-ryu pirminę tensho versiją iš Bobo, neskaitant Kyokushinkai anksčiau praktikuotos tensho, taip išties išmokau pagal IOGKF versiją, nepriklausomai nuo to, kad jo vilnietiškas dojo su Simona priklausė pačiai Jundokan organizacijai.

Ir į ką Bobas dėl tų mano pastebėto embusen žingsnių neatitikimo, kad trys pirmyn, bet penki atgal, pasakė, maždaug perfrazuojant: nu jo, taip ir gaunasi, kad nesigauna tame pačiame taške, bet, iš principo, kaip ir pė iks.

O kas aš toks, kad su sensei ir sempai jų bute ginčyčiausi?

Tačiau jei pažiūrėsite a.a. Iha Koshin, kuris yra pasirašęs Bobo 7-to dan sertifikatą (nes po to, kai Jundokan paliko Chinen Teruo ir šio mokytojas Higaonna Morio, tuomet “tik“ 8-to dan, kokio dan dabar yra ir Bobas, tai Miyazato Ei’ichi tokių “smulkių“ dan sertifikatų net nebesivargino daugiau pats pasirašinėti), ir kuris iš Okinawa Goju-ryu Karate Kyokai (kurią kaip pasaulinę federaciją įkūrė Miyazato Ei’ichi su savo hombu Jundokan, tad dabar išsiskyrę Kyokai ir So Honbu buvo vienas Goju-ryu Jundokan stilius, nelabai ir dabar iš esmės besiskiriantis) atliekamą tensho-gata, tai pilnoje versijoje jūs matote dar ir sanchin-gata pradžią, kaip ir turėtų būti, nes juk taip yra visuose kituose Goju-ryu stiliuose, išskyrus minėtąjį IOGKF:

Be abejo, savaip praktikuojamą tensho surasite ir išvestiniuose iš Goju-ryu stiliuose: Shito-ryu, Goju-kai bei kone visose Kyokushinkai atmainose.

Tad šios kata praktikuotojų yra mūsų gerokai didesnė kompanija, nei atrodo, prisimenant, kad rokkishu pratimas, nors ir nestandartizuotas į kata, dar yra ir To’on-ryu bei Uechi-ryu mokyklose, ir tensho judesiai aptinkami ne vienoje jų įprastinėse kata:

Uechi-ryu hanshi Nakahodo “Popeye“ Tsutomu, 10 dan (gif iš giphy)

Nes tensho yra labai aiški “gervė“.


Kita dalis – bus čia.

6 Comments

    1. O jeigu dar pasakysiu, kad 8 dalys nuo birželio 15 dienos laukia apie Uechi-ryu katą sanseiryu (nekalbant apie dar 6 dalis iki tol apie Goju-ryu katą sanseru)? 😉

        1. Kadangi prie tensho temos laukia dar dvi dalys, tai nesu tikras, ar antros dalies nenutraukiu irgi įdomiausioje vietoje… 😉

Leave your comment here

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s