Unsū (5/10): istorinis kontekstas ir šios kata sąsajos (ne tik Shotokan!)

Visa apimtimi įrašas iš 11082 žodžių (ne, knygą sudaro apie 90000, o paauglišką – apie 55000 žodžių) publikuotas iš anksto 2021-10-02 Patreon paskyroje.

Suskirstytą tekstą ištraukomis, publikuojamą kas 1-2 savaitės pramaišiui su kitomis temomis tinklaraštyje nuo 2021-10-13 pirmos dalies – skaityti čia.


Čia nagrinėjimui pagrindu kaip “etaloninę“ unshu-gata paėmiau Shotokan praktikuojamą unsu versiją, kurią šiame klipe atlieka Fiore Tartaglia lėtai ir po to natūraliai greitu tempu, tad spėsite ir sužiūrėti, ir po to pasimėgauti (nors siūlau pirmoje pusėje greitį vis tiek susimažinti perpus):

Kodėl pasiėmiau šį visiškai “archatišką“ Shotokan, o ne, tarkime, gerokai artimesnį numanomui originalui ir taip bent pusę buvusio “gerviškumo“ išsaugojusį Shito-ryu?

Pirma, būtent todėl, kad Shotokan ši kata padaryta visiškai kaip Luohan-quan, o ne Baihe-quan atmaina. Ir aš taip ne tik pabaksnosiu į tuos likusius gerviškus elementus, bet dar ir parodysiu, kas, ko gero, buvo pakeista link Shotokan stiliaus, nors geriau vieną ar kitą judesį būtų atlikti pagal gervės kung-fu logiką.

Antra, Lietuvoje Shito-ryu stilius juk nėra praktikuojamas (atsiliepkite, jei yra tokių?), o va Shotokan išplitęs kaip vienas iš pagrindinių tradicinės japoniškos karate stilių, kurie turi pas mus gal net tris (!) nacionalines organizacijas, įskaitant ir Fudokan (ir neskaitant “sugodziuriūinto šotokano“ Kyokushinkai dar bent dviejų versijų), bei yra ir jau olimpine nuo 2020 (2021 metų Tokijo olimpiados) tapusius WKF karate dalimi, o ir aš pats juk, kaip minėjau aukščiau, pirmąkart šią kata, atliktą man Valdemaro, juk pamačiau būtent šotokaniškoje versijoje.

Trečia, tai būtina pastebėti, kad 1945-aisiais Shotokan įkūrėjas Funakoshi Gichin, pasiėmęs savo mokinius Obata Isao (JKA vienas iš organizatorių 1949-aisiais ir pirmasis pirmininkas) ir Nakayama Masatoshi (JKA bendrasteigėjas ir pirmasis vyr. instruktorius, o vėliau ir JKA vadovas iki mirties), nuvyko pas Mabuni Kenwa iš Tokijo į Osaką pasimokyti iš šio unshu-gata, kurios versija dabar ir yra Shotokan stiliuje – vis tik dar 1922-aisiais Funakoshi Gichin šią kata jau paminėjo savo knygoje “Karate (Todi): Ryukyu Kempo“, nors pats jos savo Shotokan mokykloje nemokęs, bet pamatęs reikalą savo karate mokyklą, tam momentui jau gerai sūnaus susportintą iki dabar mums įprastos versijos, toliau išplėtoti taip iki “bendro stiliaus“ karate-do.

Todėl aš ir palyginsiu šią pas mus labiau dabar žinomą Shotokan versiją su Shito-ryu variantu bei… dar ir saviškiu Goju-ryu, kur šios kata net nėra, bet – jūs už tai pamatysite, kaip tie patys judesiai išties yra čia atliekami, ir konkrečiai netgi kurioje kata:

Mano mokytojo mokytojo mokytojas kontratakuoja mano mokytojo mokytoją veiksmu iš kata, kuriai sukurti idėjų sėmėsi iš savo mokytojo mokytojo sukurtos kata.

Kitaip tariant, kai Arakaki Sensho jau buvo miręs, ir jo mokinys Higashionna Kanryo jau buvo miręs, tai šio mokinys ir mano mokytojo mokytojo Goju-ryu karate mokytojas Miyagi Chojun vienoje kompanijoje su “vaikščiojančia karate enciklopedija“ pramintu ir sukūrusiu Shito-ryu (kuo taip tapo susigraibius visas to meto karate stilių kata) Mabuni Kenwa bei Fujian Baihe-quan gervės kung-fu meistru Go Kenki keitėsi bendromis idėjomis ir karate technika toje 1925-aisiais įsteigtoje bendroje Okinawa Karate Kenkyū Kurabu (Okinavos karate studijų klubas), apjungusioje į vieną dar 1918-aisiais Mabuni Kenwa namuose Shuri įsteigtą Karate Kenkyūkai (Karate studijų draugija) ir 1923-1924 metais Ashigaoka prie Naha įsteigtą Karate Kenkyū Kurabu (Karate studijų klubą), kur įėjo, taip savo ruožtu, Nahate meistrai.

Nereikia manyti, kad tik trys paminėti meistrai šiai painiojamai su apjungtomis pirmtakėmis, priklausę, nes narių sąraše randame tokias karate vystyme svarbių meistrų pavardes kaip minėtasis Go Kenki (1887-1940; Fujian Baihe-quan); Gusukuma/Shiroma Shinpan (1890-1954; bendrasteigėjas Shito-ryu); Hanashiro Chōmo (1869-1945; Shorin-ryu, dar 1915-aisiais pradėjęs karate rašyti įprastiniu dabar būdu kaip 空 tuščią, o ne 唐 kinų ranką); Kyan Chōtoku (1870-1945; Tomarite); Kyoda Jūhatsu (1887-1968; To’on-ryu, mano mokytojo mokytojo mokytojo sempai); Mabuni Kenwa (1889-1952; Shito-ryu); Miyagi Chōjun (1888-1953; Goju-ryu); Motobu Chōki (1870-1944, pravarde Saru “beždžionė“ – sparinginės karate propaguotojas); Motobu Chōyū (1865-1928; paskutinio Ryukyu karaliaus paskutinis asmens sargybinis po Matsumura Sokon ir udun-di, okinavietiškos “aiki-jujutsu“, meistras); Yabu Kentsū (1866-1937; Shurite meistras pravarde “seržantas“, okinavietis savanoris pirmame kinų ir japonų kare, kur šį laipsnį išsitarnavęs), ir kiti – šios organizacijos pirmininku čia buvęs Motobu Choyu, o vyriausiais instruktoriais pagal savo kryptis kaip nuo Shurite ir Nahate organizacijų atitinkamai Mabuni Kenwa ir Miyagi Chojun.

Labai tikėtina, kad būtent Mabuni Kenwa šią savo versijos unshu-gata, jo priskirtą Arakaki Seisho, ir pateikė savo kolegoms bendram aptarimui šios kata tolimesnio išvystymo labui, ir gavo pastabų dėl interpretacijų tiek iš gerviškos pusės, tiek ir idėjų prisigraibė pats, kaip rašiau kiek anksčiau apie sochin-gata.

Kaip ir tos idėjos, man akivaizdu, atsispindėjo pasekoje dar ir Goju-ryu sukurtose kata, kurių autorystę Miyagi Chojun taip “kukliai“ užrašęs savo velioniui mokytojui Higashionna Kanryo, o ne, kaip šiuo konkrečiu atveju, jo mokytojo mokytojui Arakaki Seisho.

* * *

Pirmasis unsu judesys – pasiruošiamasis:

Šiaip jokioje kata nėra bereikalingų judesių tik dėl grožio ar “pasiruošimo“ – visi jie turi praktinę paskirtį. Ir šio bunkai (paprasta praktinė interpretacija) – tai būtų atlapų sučiupimo numušimas į šalis.

Vis tik dėl stilistikos šitas judesys labai suarchatintas – o gerviškai mes pakeistume kažkuo panašaus į šitą iš Uechi-ryu, kurie išsaugoję šiuo ir dabar Baihe-quan atliekamų taip čia judesių principus:

* * *

Ir taip čia jau išeinama į pirmą kata judesių seką, kuri kartojasi triskart.

Kad kata kartojasi judesiai, tai dar nereiškia, kad jų bunkai (jap. “išskaidymas“, kas paprastai dar suprantamas ir kaip “ką tai reiškia“, nors pritaikymas yra vadinamas oyo) yra irgi toks pats pasikartojantis, nes, suprask, jei jau atitvatinai vieną užpuoliką sėkmingai, tai ir kitus jo sėbrus tvatinsi tik tuo pačiu veiksmu, kuris suveikė?

Bet mes žiūrime, ką toliau gi Shotokan čia mums siūlo savo unsu versijoje – ir tai yra dvigubas susemiantis blokas sukui-uke, po kurio gervė ištiesia sparnus:

Jau šiame etape Goju-ryu praktikus turi pradėti “draskyti miglotos abejonės“.

O kur gi aš tai jau mačiau?…

Jei konkrečiai apie Baihe-quan, tai ten gervė bā bù lián 八步連 “8 žingsnių sekoje“, kas japonams yra papuren-gata, savo sparnus taip ištiesia net ne visai taip ir į šonus, bet į šalis įstrižai aukštyn ir pirmyn, ir kas nuo gervės labai santūriai pasilikę sanchin-gata, kuomet atliekamas tas, neva, dvigubas dūris pirštais po šonkauliais.

O unsu taip įsivaizduojama toji gervė, bet tiek frontaliai neatsidengiama bevaikant tuos debesis, kaip Arakaki Seisho yra pavadinęs šią savo kata.

Nes juk banaliai gausi tiesiai į knyslę ir visai taip nearchatiškai – ir, žiūrėkite, juk netgi aukščiau minėtasis Go Kenki nuotraukoje su Mabuni Kenwa tuos savo “sparnus“ tiesia į šalis santūriau, nei visi čia tie šotokanistai, kaip ir su jais iš paskos visi mabuniniai šitoriūrikai, tose savo unsu ir unshu versijose.

Tai ar Goju-ryu jau tą kata atsirinkote, kur šie delnai kartu taip sueina ir po to kumščiais tvoja į šalis žemyn va į tą pozą, kuri šioje Shotokan stiliaus kata versijoje buvo judesyje prieš tai?

Taip, čia yra shisochin-gata, kartais, kaip minėjau, irgi priskiriama Arakaki Seisho.

Kurios elementų, jau užbėgant už akių pasakysiu, taip tik sukaitaliotų vietomis ne kaip unsu ar unshu, surasite dabar ir toliau.

* * *

(tęsinys – čia)

2 Comments

  1. Valio. Jau ir prasideda unshu-gata judesių aiškinimas bunkai su oyo. Dabar jau nekantriai lauksime kitų dalių.

Leave your comment here

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s