Sepai-gata kilmės paslaptis išaiškėjo!

Būna, kad man feedly šventėms, sveikinant Vasario 16-osios proga ir prisimenant mano a.a. močiutės Marijos gimtadienį, atneša džiugių naujienų!

Ir šįkart viena tokių nors ir yra net 1986-ųjų senumo, bet pagaliau atsako į mane ilgai kamavusį klausimą (žr. dar diskusiją komentaruose su Tomu “Lapinu“ Lapinsku, Lietuvos Šaolin vadovu): o tai kokios yra šaknys šios kata vardu sepai, ir kas jos autorius?

Šios kata pavadinimas sepai 十八手 (kin. shíbā shǒu) senovišku okinavietišku bei artimu kinams tarimu reiškia 18 (rankų/metodų).

Šis skaičius yra sakralus budizme, nurodant tokiuose pavadinimuose ir kinų wushu veiksmų kompleksus taolu kaip 18 archatų (kin. lohan), kur, palyginant, jei katalikai turėtų savo kanfū, tai būtų kas nors panašaus į “12-kos šventų apaštalų, aktyviuoju meditacinės maldos būdu praktikuojančių kryžiuočių gimnastikos kompleksą pakeliui iš Jeruzalės į Haifą“.

Beje, šios kata pavadinimas kartais užrašomas ir kaip seipai, bet čia e yra ilgoji, kuri lietuviškai veikiau tariama , o ne e, ę, ar tik ė, o užrašymas dar papildomai per i yra klaidinantis, nes japonų kalboje kiekviena balsė tariama atskirai, išskyrus y, kuri yra lietuviška j arba balsės minkštumo ženklaskaip Goju-ryu, kur visos balsės, beje, irgi ilgos (t.y. Gōjū-ryū).

Budizmo apaštalai (iliustracija iš induced.info)

* * *

Sakau, kad džiugesys šitos klausimo dalies, o kas sepai autorius, pasirodė esąs gerokai paprastesnis, nei aš maniau, kuomet rašiau, o kas išties yra ir daugumos kitų Goju-ryu praktikuojamų kata autorius?

Paradoksalu, kaip Goju-ryu bestudijuojantys karateka pagarbiai lankstosi kaskart šios mokyklos sukūrėjo Miyagi (pavardės pirmiau!) Chojun (1888-1953) portretui savo dojo, kabančiam greta jo mokytojo Higashionna Kanryo (1853-1915), bet užsispyrusiai nenori atiduoti tikros pagarbos jo talentui, dažnai priskirdami ne jam, bet tik jo mokytojui už tų kata paveldą mums.

Miyagi Chojun, Goju-ryu karate mokyklos įkūrėjas (tie į kadrą netilpę “kumštukai“…)

Ir kuris irgi, suprask, savo ruožtu tų kata taip pat išmokęs tik Fudzianyje Kinijoje, kur tarpsta Baltosios Gervės Kumštis (Baihe-quan) bei šios atmaina Klykianti Gervė (Minghe-quan), pavirtusi Okinavoje į Užkietėjusių Vidurių Pempės [ant pūdymuojančio ryžių dirvono] kanfū.

Taigi tame įraše prieš trejus metus 2018-aisiais aš rašiau (pacituosiu save, atsiprašau, bet vis tik siūlau visą tą įrašą perskaityti) – bet dabar patikslinsiu, kad ne 5 Higashionna-sensei, o vis tik 4 kata, nes nepai/neipai ir nepateko į Goju-ryu, o į To’on-ryu bei Shito-ryu atėjo iš gervinės kungfu meistro Go Kenki:

Taigi, akivaizdu, kad To’on-ryu, kuri yra gretutinė Goju-ryu mokyklai, atsikartoja visos 5 Higashionna-sensei kata ir netgi tensho variantas, kurį į kata apibendrinęs Kyoda Juhatsu bendramokslis Miyagi Chojun.

Ir nėra saifa, seiyunchin, shisochin, sepai, kururumfa, kurios yra visos, kaip sakiau, jo draugo Mabuni Kenwa sukurtame Shito-ryu, arba rastum ten ir šen pas Miyagi-sensei buvusius mokinius jau jų mokyklose. Ir viskas.

Tai jei jų nesukūrė pats Miyagi-sensei, kukliai teigdamas visą laiką, kad šias paveldėjo iš savo mokytojo Higashionna Kanryo, tai iš kur jos išvis tokios atsirado?

Nuoširdžiai, tai nežinau.

Tai va, dabar aš žinau, ir jūs jau žinosite – dėka Okinavos kovos menų istorijos tyrinėtojo Andreas Quast ir jo tinklaraščio Ryukyu Bugei 琉球武芸, kurį ir jums rekomenduoju prenumeruotis!

Ir štai jo platesnis paaiškinimas ir pateiktas pirminis šio teiginio, kad sepai-gata yra Miyagi-sensei kūrinys, šaltinis (Kisaki Tomoharu: Sēpai, Part 1. The True Essence of Karate Technique. Gōjū-ryū Kaishugata: Learned in Personal Instruction from Miyagi Chōjun. Kindai Karate, Juni 1986 (Issue Nr. 25). Tōkyō, Bēsubōru Magajin-sha 1986):  

Tomoharu Kisaki, trečias iš kairės stovintis kaip tik už nugaros savo mokytojui Miyagi Chojun, sėdinčiam prie stalo antru iš kairės (foto iš Andreas tinklaraščio Ryukyu Bugei)

Taigi, aš jau tuomet sakiau ir argumentavau, kad tos kata, kaip “apendiksinė“ saifa su savo pagrindine kururumfa, kaip ir papildomos -chin prie bazine (t.y. heishugata) esančia sanchin-gata pridėtos seiyunchin bei shisochin, yra paties Goju-ryu karate mokyklos kūrėjo Miyagi-sensei kūriniai.

Man dar tik buvo neaišku dėl sepai, kurią veikiau maniau esant originalaus kinų šaltinio (apie ką mes ir su Tomu “Lapinu“ diskutavome, nes jis ekspertas kinų kovos menuose, tai reikėjo konsultacijos), kaip ir iš pechurin padaryta dabar praktikuojama suparimpei (kuri šiaip irgi turi tamsių dėmių istorijoje).

Dabar jau aišku, kad Miyagi Chojun, kurdamas savo Naha-te stiliaus karate mokyklą Goju-ryu, tiesiog turėjo kažkur “pasidėti“ (kam kata savo pirmine paskirtimi ir yra skirtos!) jo iš savo tiesioginio Higashionna-sensi, ar gal ir kitų mokytojų, kaip Go Kenki, išmoktus kitus “gerviškus“ arba vietinius tuiti (jap. tori-te) užlaužimų metodus, sukurdamas taip iš jų 18 veiksmų arba 18 metodų šią kata, pavadindamas ją “senobiškai“ sepai.

Štai čia Miyagi-sensei jo tiesioginis mokinys, perėmęs iš jo ir Okinavos prefektūros policijos akademijos vyriausiojo instruktoriaus pareigas, bei Jundokan mokyklos įkūrėjas Miyazato Ei’ichi, kuris dar turėjo ir Kodokan dziudo (!) 8 dan, klipe atlieka sepai (be įtampos, neskubėdamas vardan mokinių, ir Jundokan būdinga maniera – santūriai ir taupiai):

* * *

Sakysite dar: o tai ko Miyagi-sensei taip nesumetė į tokių pačių užlaužimų ir parvertimų pilną savo sukurtą seiyunchin, kur net spyrio, kaip šiuolaikinei karate išvis prilipę įvaizdyje, nesurastum?

Pirma, tai banaliai seiyunchin ir taip yra viena ilgiausių kata Goju-ryu karate greta kururumfa bei suparimpei.

Tik šios visos trys kata, jei įsižiūrėsite į šių kovinį piešinį, išties turi visiškai kitokį “jausmą“. Savo esme, sakyčiau, sepai gal būtų arčiau sanseru, kur yra agresyvių puolamųjų linijinių blokas-spyris-smūgis kombinacijų, tačiau dar ir arti shisochin, kur yra tų labiau gynybinių energingų išsukimų dubeniu, kurių rasite juk ir sepai.

Palyginimui: ar tikrai manote, kad vyną arba viskį brandinant, į statinaites pribarstoma uogų, citrusų, durpių, jūros druskos, pipirų, sviesto, deginto cukraus, karamelinių sausainiukų ir ko dar ten “suranda“ visokie sommelier po to bedegustuodami ir sukurdami tuos vynų, viskių ir brendžių aprašymus mums, nesofistikuotiems connoisseur?

12.08.2014/Roberto E. Rosales
Matt Page(Cq) is a local filmmaker. He’s also an Internet sensation as Master Ken in the web series “Enter the Dojo.“ In faxt, Master Ken is on the cover of “Black Belt“ magazine.
(Roberto E. Rosales/Albuquerque Journal)

Tikrasis kovos menų ir karate connoisseur – Amerido-te sukūrėjas ir super didmeistris Master Ken (Matt Page), kuris buvo ir Sigito Parulskio sukurto mano prototipo įkvėpėjas

Tad, antra, nepamirškite, kad bet kuris menininkas, o karate, kaip meno rūšies, meistras irgi toks “truputis kvankt“ arba “toks prie meno…“, kaip mes pasakytume, todėl stengiasi savo meno kūrinį kurti remdamasis ne tik tuo žodžiais sunkiau apibrėžiamu jausmu, potepiais ir poskoniais bei niuansais, bet ir praktiniu požiūriu, kaip praktinius (atsiprašant už tautologiją) veiksmus geriau sugrupuoti į kokius kompleksus.

Jei šiais kriterijais vadovautis, tai sepai atsiradimas ir šios kata vieta greta kitų Goju-ryu mokyklos kata yra labai vietoje ir labai logiška.

Bei man tuo pačiu – ir labai gražai įsikomponuojanti į bendrą Goju-ryu karate piešinį.

* * *

Pabaigai jūsų dėmesiui siūlau IOGKF vadovą Higaonna Morio, kuris šiaip yra maniškės Jundokan krypties (kad ir ką jis ten dievagotųsi, bet iš Miyazato Ei’ichi dojo, iš kurio ir mano mokytojas Bob Honiball) seminarą, skirtą šiai kata:

O tiems, kurie kalba japoniškai (arba nesupranta, kas sakoma, bet demonstruojama labai vaizdžiai), tai ilgesnis sepai vidinių niuansų (ura-kata) aiškinimas yra čia, kur seminarą veda Kenpokai vadovas Kuba Yoshio iš Shoreikan krypties (jo mokytojas Toguchi Seikichi):

O tiems, kurie pamėgo nors ir apie japonišką karate filmą Kuro-obi, arba The Black Belt, tai štai jame pagrindinis “gerietis“ iš Okinavos Goju-ryu Meibukan Yagi Akihito turi savų “instagraminio stiliaus“ pamokymų dėl sepai:

Ir aš, deja, neturiu savo mokytojo Bob Honiball jokio palyginimui seminaro ir pamokymų, nes pagal Goju-ryu hierarchinę liniją ir tą rangą jam čia lyg irgi dabar pritiktų būti.

Nes jis studijavo pradžioje pas pirmame klipe esantį Higaonna-sensei, kol perėjo tiesiai pas Miyazato-sensei (1922-1999), kas taip mane ir kitus Bobo mokinius pastato labai arti pradinio šaltinio pagal Naha-te/Goju-ryu liniją: Higashionna – Miyagi – Miyazato – Honiball – …

O aš jau irgi esu nekart rašęs apie tiesioginius Miyagi-sensei mokinius, ir netgi tuos, kurie dar į ketveriukę nesutilpę (spausti čia) – ačiū, kad skaitote ir komentuojate!

Osu!

 

Leave your comment here

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Google photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s